Tram RET

RET gaat investeren maar ook bezuinigen op Rotterdamse tram

Een tram van de Rotterdamse RET op de Coolsingel. Rick Keus / RET

Het tramnetwerk van Rotterdam gaat flink op de schop. Op sommige plaatsen gaan meer trams rijden, op andere plaatsen vervallen juist tramhaltes en tramlijnen. Vervoerder RET moet bezuinigen en de inzet van bussen in plaats van trams scheelt veel geld.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “RET gaat investeren maar ook bezuinigen op Rotterdamse tram”

Justin Somohardjo|10.04.23|21:14

Dit is het gevolg van de tram en de bus op de tweede plaats zetten naast de metro. Je kan wel een uitstekend metronetwerk hebben, maar als je die niet aansterkt en ondersteund met een goedwerkend en uitgebreid tram/busnetwerk gaan reizigers er ook geen gebruik van maken. Kijk maar naar Den Haag, Amsterdam en Utrecht. Die hebben allemaal een uitgebreid bus/tram netwerk die aansluit op de trein of metro. Dat moeten ze in Rotterdam ook creëeren. Lijnen die voorrang krijgen op overige verkeer.

Cornelius Koelewijn|12.04.23|15:42

Dit is geen natuurlijke ontwikkeling. Hier zit beleid achter. R’dam heeft een rechts pro-auto gemeentebestuur. De wethouders is een vroem-vroem VVD’er. Dat soort mensen ziet niets in OV. Wat er is, moet zo goedkoop mogelijk. Er is burgerprotest, maar daar wordt in ons land nooit naar geluisterd (hoezo kloof?). De arme buurten raken OV kwijt – die stemmen toch niet op de VVD.
De oplossing zou moeten zijn: meer OV-reizigers, minder auto (zoals München e.a.). Maar dat zal wel niet gebeuren.

Illya Vaes|12.04.23|15:56

De Keizer “moderniseerde” ook diens kleren, dat was echt supermodern die doorzichtige kleding.
Straks zijn hele wijken naakt, en trams vervangen door bussen heeft nog nooit extra reizigers opgeleverd – integendeel, dat wordt weer meer mensen in de auto. Maar VVD en Onleefbaar Rotterdam zullen dat wel willen, kunnen ze weer meer voorrangsschakelingen voor trams bij verkeerslichten eraf laten halen (=> meer trams en bestuurders nodig => duurder => weer meer bezuinigen). De Dikke-Ik-politiek.

Annelies de Klerk|13.04.23|22:39

Door het groeiende aantal inwoners en serieus zorgen voor verbetering van de luchtkwaliteit kan de RET en de gemeenteraad alleen het ov uitbreiden. Schrappen van tramlijnen is geen optie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.