Komend weekeinde worden beide taluds over de N201 met elkaar verbonden door zeven betonnen liggers.

Bezienswaardige klus bij aanleg Uithoornlijn: liggers viaduct worden geplaatst

Komend weekeinde worden beide taluds over de N201 met elkaar verbonden door zeven betonnen liggers.Roy Fischer / Amsterdam.nl

In de aanleg van de Uithoornlijn wordt komend weekeinde een belangrijke stap gezet: het geplande tramviaduct over de N201 krijgt dan haar zeven horizontale, betonnen liggers. Ze worden op hun plaats gelegd door drie grote kranen. Geïnteresseerden kunnen de werkzaamheden bekijken vanaf een speciaal voor deze klus gebouwde tribune. De N201 wordt voor dit werk afgesloten tussen de Zijdelweg en de Legmeerdijk.

Het op zijn plaats leggen van de liggers is voor geïnteresseerden in bouwwerkzaamheden een mooi spektakel. Liefhebbers kunnen zaterdag van 8.00-12.00 uur de werkzaamheden volgen vanaf een tribune naast de N201. Let op: het bouwterrein is toegankelijk via de Randweg in Uithoorn (per fiets en te voet, er is geen parkeerruimte). De werkzaamheden zijn tevens het gehele weekeinde via een webcam te volgen.

Al geruime tijd waren er twee grote bergen met zand te zien aan beide kanten van de N201. Het autoverkeer reed daar tussendoor. “De afgelopen weken is er veel werk verzet langs de N201”, vertelt uitvoerder Hans van der Ham van Dura Vermeer. “Die twee bergen zand vormden wat nu de landhoofden of taluds zijn. Deze dragen straks de liggers van het viaduct. Bovenop de taluds brachten we extra grond aan, zodat het zand sneller zou inklinken en de ondergrond zo nog steviger zou worden. Toen de grond voldoende was ingeklonken, hebben we het extra zand afgegraven en de landhoofden op de hoogte van het nieuwe viaduct gebracht.”

Drie hijskranen leggen de liggers op hun plek

In de landhoofden werden vervolgens betonnen palen geslagen. “We konden heien zonder het verkeer op de N201 te hinderen”, aldus Van der Ham. “Daarna bouwden we alle draagconstructies met beton. Dat beton is inmiddels uitgehard en dus kunnen we nu de liggers op hun plaats leggen. Beide landhoofden worden verbonden door zeven betonnen liggers. Het plaatsen van die liggers gebeurt met drie enorme hijskranen. De liggers komen per vrachtwagen aan en worden opgehesen door twee kranen. Een derde hijskraan pakt vervolgens het einde van de ligger over, zodat deze over de weg heen gelegd kan worden. En dat dus maal zeven. Het spreekt voor zich dat er bij dit soort werkzaamheden vanwege de veiligheid geen verkeer over de N201 kan rijden.”

Een van de taluds van het viaduct dat over de N201 gaat.
Een van de taluds waarop ze zeven liggers worden geplaatst. Foto: Roy Fischer / Amsterdam.nl

Na het weekend gaat de N201 weer open. Dura Vermeer bouwt dan verder aan het viaduct en de rest van het traject. In de zomer van 2024 zal de eerste tram over het viaduct rijden.

Binnen half uur van Uithoorn naar station Amsterdam Zuid

De Uithoornlijn vormt een onderdeel van de Amsteltram, een nieuwe tramverbinding van Amsterdam Zuid naar Uithoorn. De Amsteltram wordt gerealiseerd in twee projecten: de Amstelveenlijn en de Uithoornlijn. De laatste loopt vanaf de gemeentegrens van Uithoorn tot aan het centrum en kent dan drie haltes. Vanuit Uithoorn ben je straks in een half uur op station Amsterdam Zuid. Dura Vermeer voert de aanleg van de lijn uit. In totaal wordt er 4,4 kilometer tramspoor aangelegd, krijgt de lijn drie haltes, wordt er een overbrugging van de N201 gemaakt en een onderdoorgang van de Zijdelweg.

De Uithoornlijn steekt de N201 dus over door middel van een viaduct. De N201 is een druk bereden, 56 kilometer lange provinciale weg tussen Zandvoort en Hilversum. Komend weekeinde wordt de weg afgesloten tussen de N521 (Zijdelweg) en de N231 (Legmeerdijk) omdat de horizontale liggers van het tramviaduct geplaatst worden.

Van vrijdagavond 18 november 20.00 uur tot en met maandagochtend 21 november 05.00 uur is de N201 afgesloten voor alle verkeer tussen de N521 (Zijdelweg) en de N231 (Legmeerdijk). Weggebruikers dienen de omleiding via de A2, de A9 en de N232 te volgen. Weggebruikers die in Uithoorn moeten zijn, of vanuit Uithoorn komen, kunnen gebruik maken van de N196 (Koningin Maximalaan).

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.