Metro SMRT

Thales ontwikkelt slimme technieken waardoor metro minder energie verbruikt

SMRT-trein nadert station Yio Chu Kang MRT Thales / Flickr

Spoorwegen kunnen een belangrijke rol spelen in de aanpak van de klimaatcrisis door de economie te ondersteunen en gemeenschappen te verbinden. Spoor is zo aantrekkelijk omdat het veel mensen tegelijk kan vervoeren zonder veel uit te stoten, daarmee kan het economische groei goed faciliteren. De digitale technieken van Thales helpen spoorvervoer duurzamer te worden.

Het nieuwe Communications-Based-Train-Control (CBTC) systeem van Thales, zorgt voor een reductie van de energieconsumptie van 15 procent ten opzichte van het eerdere CBTC-systeem. Een CBTC-systeem is een systeem voor seingeving en treinbeïnvloeding dat gebruikmaakt van radiocommunicatie tussen de trein- en baanapparatuur.

CBTC-systemen krijgen constant data door van de metro’s of treinen en kunnen hierdoor railvoertuigen de opdracht geven om dicht op elkaar te rijden zonder dat er botsingen ontstaan. Het hele metronetwerk van Amsterdam rijdt bijvoorbeeld volgens het CBTC-systeem.

Capaciteit neemt toe

In het nieuwe systeem van Thales wordt de afstand tussen de metro’s bepaald door de snelheid van de treinen in plaats van de geografische afstand. De capaciteit op lijnen waar het nieuwe CBTC-systeem wordt ingevoerd, neemt toe met 20 tot 40 procent. Dat is een grote winst omdat op veel lijnen waar dit systeem toegepast wordt, al gereden wordt op de maximale capaciteit.

Naast dat de capaciteit van metro’s toeneemt door het nieuwe CBTC-systeem, kan Thales ook efficiënte snelheidsprofielen implementeren in de metro’s waardoor de energieconsumptie met 15 procent afneemt. De zogenoemde slimme groene CBTC-algoritmes zorgen voor een optimale rit en bespaart daarmee energie en verbetert de punctualiteit.

Singapore

De metrolijnen in Singapore hebben inmiddels dit nieuwe systeem van Thales geïmplementeerd. De metro’s in Singapore rijden met het CBTC-systeem volledig automatisch zonder bestuurder en besparen met het nieuwe CBTC-systeem energie terwijl ze vaker op tijd rijden dan ooit.

“We zijn blij met onze partner Thales en de optimalisatie van het energie verbruik van onze trein operaties”, zegt Lam Sheau Kai, president van SMRT Trains. “In het licht van de stijgende energiekosten is elke reductie van energie verbruik in ons treinnetwerk een bijdrage aan een betere productiviteit en financiële duurzaamheid.”

Thales

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Thales ontwikkelt slimme technieken waardoor metro minder energie verbruikt | SpoorPro.nl
Metro SMRT

Thales ontwikkelt slimme technieken waardoor metro minder energie verbruikt

SMRT-trein nadert station Yio Chu Kang MRT Thales / Flickr

Spoorwegen kunnen een belangrijke rol spelen in de aanpak van de klimaatcrisis door de economie te ondersteunen en gemeenschappen te verbinden. Spoor is zo aantrekkelijk omdat het veel mensen tegelijk kan vervoeren zonder veel uit te stoten, daarmee kan het economische groei goed faciliteren. De digitale technieken van Thales helpen spoorvervoer duurzamer te worden.

Het nieuwe Communications-Based-Train-Control (CBTC) systeem van Thales, zorgt voor een reductie van de energieconsumptie van 15 procent ten opzichte van het eerdere CBTC-systeem. Een CBTC-systeem is een systeem voor seingeving en treinbeïnvloeding dat gebruikmaakt van radiocommunicatie tussen de trein- en baanapparatuur.

CBTC-systemen krijgen constant data door van de metro’s of treinen en kunnen hierdoor railvoertuigen de opdracht geven om dicht op elkaar te rijden zonder dat er botsingen ontstaan. Het hele metronetwerk van Amsterdam rijdt bijvoorbeeld volgens het CBTC-systeem.

Capaciteit neemt toe

In het nieuwe systeem van Thales wordt de afstand tussen de metro’s bepaald door de snelheid van de treinen in plaats van de geografische afstand. De capaciteit op lijnen waar het nieuwe CBTC-systeem wordt ingevoerd, neemt toe met 20 tot 40 procent. Dat is een grote winst omdat op veel lijnen waar dit systeem toegepast wordt, al gereden wordt op de maximale capaciteit.

Naast dat de capaciteit van metro’s toeneemt door het nieuwe CBTC-systeem, kan Thales ook efficiënte snelheidsprofielen implementeren in de metro’s waardoor de energieconsumptie met 15 procent afneemt. De zogenoemde slimme groene CBTC-algoritmes zorgen voor een optimale rit en bespaart daarmee energie en verbetert de punctualiteit.

Singapore

De metrolijnen in Singapore hebben inmiddels dit nieuwe systeem van Thales geïmplementeerd. De metro’s in Singapore rijden met het CBTC-systeem volledig automatisch zonder bestuurder en besparen met het nieuwe CBTC-systeem energie terwijl ze vaker op tijd rijden dan ooit.

“We zijn blij met onze partner Thales en de optimalisatie van het energie verbruik van onze trein operaties”, zegt Lam Sheau Kai, president van SMRT Trains. “In het licht van de stijgende energiekosten is elke reductie van energie verbruik in ons treinnetwerk een bijdrage aan een betere productiviteit en financiële duurzaamheid.”

Thales

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.