Tram Zwitserland

Zwitserse start-up wil booggeluid, slijtage en fijnstofuitstoot verminderen

Jürg Luethard / Traila

De in Zürich gevestigde start-up Traila heeft een prototype van een actief stuursysteem voor treinen en trams gepresenteerd. Met dit systeem wil het Zwitserse bedrijf het zogeheten booggeluid terugdringen en tevens slijtage en schadelijke fijnstofemissies reduceren.

De presentatie van het systeem vond plaats in het bijzijn van lokale vervoerder VBZ, technologiebedrijf ABB en spoorwegingenieursbureau Prose. Kort gezegd kan het een actieve stuursysteem met verschillende sensoren anticiperen op de loop van de rails en de wielen dienovereenkomstig uitlijnen. Dit in tegenstelling tot passieve systemen, waarbij wielen passief het spoor volgen.

Stiller vervoer

Het actief uitlijnen van de wielstellen moet het karakteristieke booggeluid dat trams produceren, bijvoorbeeld bij het nemen van bochten, verminderen. Dit zou op papier een uitkomst bieden in bijvoorbeeld Utrecht, waar men al maanden kampt met de overlast van piepende trams. In Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn op zestien plekken al smeerinstallaties geplaatst en de trams krijgen nu ook wieldempers.

Als de wrijving kan worden verminderd, kan ook de uitstoot van fijnstof worden gereduceerd, evenals de slijtage van wielen en spoorstaven. Dat laatste zou uiteindelijk ook moeten zorgen voor lagere onderhoudskosten. Het sensor-gestuurde actieve stuursysteem wordt momenteel getest door middel van simulaties met een oude T2000 VBZ-tram. Traila streeft ernaar het systeem in 2025 marktklaar te hebben.

Een close-up van het actieve stuursysteem. Foto: Traila/Juerg Luethard

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.