Herinrichting OV-keten in Amsterdam afgerond
Na anderhalf jaar voorbereiding is de herinrichting van de Amsterdamse OV-keten een feit. De samenwerking moet erop vooruitgaan nu taken en verantwoordelijkheden van stadsvervoerder GVB, de Vervoerregio en gemeente Amsterdam per 1 januari 2022 anders zijn georganiseerd. Dat werd nodig geacht om de kwaliteit van het OV op peil te houden.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Het is goed als de metro veel meer bereik in de vervoersregio heeft dan alleen Amsterdam. In andere wereldsteden verbindt de metro het centrum met de voorsteden, waardoor men de auto kan laten staan. En zelfs een autoloze lifestyle goed kan ondersteunen.
Dat doortrekken van de N/Z-lijn naar Schiphol/Hoofddorp hard nodig is, is evident. Maar ook voor ontsluiting van Havenstad (zoals Nordhavn in Kopenhagen) via een metro naar Zaanstad en de IJmeerlijn zou financiering gezocht moeten worden