Treinen op station Utrecht, foto: NS

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie Utrecht ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

asierts|03.11.21|08:11

Het mag wat kosten…

Pat Rick|05.11.21|17:35

@sierts: ongeveer 1,5 ton per nieuw te bouwen woning. Initiële schatting is al duur, en gezien de kostenoverschrijdingen met OV-projecten rond Utrecht wordt het nog veeeeel duurder

Pat Rick|05.11.21|17:41

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|08.11.21|12:48

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein kiest men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Illya Vaes|09.11.21|12:44

Kennelijk klotst het geld weer tegen de plinten op…
Liever 1 idioot duur prestigeproject op een verbinding die er al is (waar de reizigers, om wie het hoort te gaan, met jaarlijks verherverbouwen nog niet allemaal weggejaagd zijn) dan om een compleet (snel)tramnet in de stad aan te leggen. Je zou er een samenzwering van anti-tram-mensen in kunnen zien, die al succesvol een uitstekende verbinding met lagevloertrams door de binnenstad hebben weten te blokkeren…

Pat Rick|10.11.21|09:41

@Ilya: Dat idee heeft Utrecht wel, want ze kijken naar de miljarden die nodig zijn voor doortrekking N/Z-lijn en sluiten metro-ring in A’dam. Dat zijn echt no-brainers.

Utrecht heeft ook al heel veel geld gekregen en wil nog meer. Maar als ze zeggen dat het vastloopt, dan is het beter functies uit Utrecht te halen, zoals HQ Rabobank terug naar Eindhoven, Lifescience-activiteiten Uithof naar Wageningen, sommige provinciezaken naar A’foort. Minder woningen voor Utrecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad | SpoorPro.nl
Treinen op station Utrecht, foto: NS

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie Utrecht ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

asierts|03.11.21|08:11

Het mag wat kosten…

Pat Rick|05.11.21|17:35

@sierts: ongeveer 1,5 ton per nieuw te bouwen woning. Initiële schatting is al duur, en gezien de kostenoverschrijdingen met OV-projecten rond Utrecht wordt het nog veeeeel duurder

Pat Rick|05.11.21|17:41

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|08.11.21|12:48

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein kiest men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Illya Vaes|09.11.21|12:44

Kennelijk klotst het geld weer tegen de plinten op…
Liever 1 idioot duur prestigeproject op een verbinding die er al is (waar de reizigers, om wie het hoort te gaan, met jaarlijks verherverbouwen nog niet allemaal weggejaagd zijn) dan om een compleet (snel)tramnet in de stad aan te leggen. Je zou er een samenzwering van anti-tram-mensen in kunnen zien, die al succesvol een uitstekende verbinding met lagevloertrams door de binnenstad hebben weten te blokkeren…

Pat Rick|10.11.21|09:41

@Ilya: Dat idee heeft Utrecht wel, want ze kijken naar de miljarden die nodig zijn voor doortrekking N/Z-lijn en sluiten metro-ring in A’dam. Dat zijn echt no-brainers.

Utrecht heeft ook al heel veel geld gekregen en wil nog meer. Maar als ze zeggen dat het vastloopt, dan is het beter functies uit Utrecht te halen, zoals HQ Rabobank terug naar Eindhoven, Lifescience-activiteiten Uithof naar Wageningen, sommige provinciezaken naar A’foort. Minder woningen voor Utrecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.