Treinen op station Utrecht, foto: NS

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie Utrecht ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht.

De aanleg van de nieuwe trajecten en een extra station gaat volgens Utrecht 4 tot 5 miljard euro kosten. Een deel daarvan zou moeten worden betaald door het Rijk. De regio en het Rijk zijn in gesprek over de plannen. Utrecht wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum. Verder bestaan de plannen uit de Waterlinielijn die moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum.

Woningtekort

“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren.”

OV-plan Utrecht

De regio doet nog verder onderzoek naar de precieze route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan over het Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat. Een ondergrondse verbinding draagt hier volgens gemeente en provincie bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.

Merwedelijn

De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de tramverbindingen Uithoflijn en SUNIJ-lijn dit moment samen. In het nieuwe onderzoek staat ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

asierts|03.11.21|08:11

Het mag wat kosten…

Pat Rick|05.11.21|17:35

@sierts: ongeveer 1,5 ton per nieuw te bouwen woning. Initiële schatting is al duur, en gezien de kostenoverschrijdingen met OV-projecten rond Utrecht wordt het nog veeeeel duurder

Pat Rick|05.11.21|17:41

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|08.11.21|12:48

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein kiest men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Illya Vaes|09.11.21|12:44

Kennelijk klotst het geld weer tegen de plinten op…
Liever 1 idioot duur prestigeproject op een verbinding die er al is (waar de reizigers, om wie het hoort te gaan, met jaarlijks verherverbouwen nog niet allemaal weggejaagd zijn) dan om een compleet (snel)tramnet in de stad aan te leggen. Je zou er een samenzwering van anti-tram-mensen in kunnen zien, die al succesvol een uitstekende verbinding met lagevloertrams door de binnenstad hebben weten te blokkeren…

Pat Rick|10.11.21|09:41

@Ilya: Dat idee heeft Utrecht wel, want ze kijken naar de miljarden die nodig zijn voor doortrekking N/Z-lijn en sluiten metro-ring in A’dam. Dat zijn echt no-brainers.

Utrecht heeft ook al heel veel geld gekregen en wil nog meer. Maar als ze zeggen dat het vastloopt, dan is het beter functies uit Utrecht te halen, zoals HQ Rabobank terug naar Eindhoven, Lifescience-activiteiten Uithof naar Wageningen, sommige provinciezaken naar A’foort. Minder woningen voor Utrecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad | SpoorPro.nl
Treinen op station Utrecht, foto: NS

Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad

Utrecht krijgt als het aan de gemeente en de provincie Utrecht ligt een grotendeels ondergrondse lightrailverbinding tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein. Daarnaast zijn er plannen voor een tweede traject onder de historische binnenstad. Het worden daarmee de eerste metroverbindingen van Utrecht.

De aanleg van de nieuwe trajecten en een extra station gaat volgens Utrecht 4 tot 5 miljard euro kosten. Een deel daarvan zou moeten worden betaald door het Rijk. De regio en het Rijk zijn in gesprek over de plannen. Utrecht wil starten met de aanleg van de Merwedelijn tussen Utrecht CS en Nieuwegein Centrum. Verder bestaan de plannen uit de Waterlinielijn die moet gaan lopen van Westraven via Lunetten-Koningsweg naar Utrecht Science Park en Zeist, een combistation Lunetten-Koningsweg en verbetering van de huidige busbaan door het centrum.

Woningtekort

“We redden het niet meer met bussen”, zegt wethouder Lot van Hooijdonk (mobiliteit). “Er is veel meer nodig om Utrecht bereikbaar te houden en de woningen te kunnen bouwen waar in deze populaire regio zo’n behoefte aan is. We kunnen een grote bijdrage leveren aan het oplossen van het landelijke woningtekort, maar dan is er wel steun van het Rijk nodig om deze woningen bereikbaar te maken. De regio kan dit niet volledig zelf financieren.”

OV-plan Utrecht

De regio doet nog verder onderzoek naar de precieze route en haltes van de Merwedelijn. De lijn moet bij Utrecht CS aan kunnen sluiten op een mogelijke metro door de binnenstad, onder de route van de huidige busbaan over het Vredenburg, Janskerkhof en de Biltstraat. Een ondergrondse verbinding draagt hier volgens gemeente en provincie bij aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de binnenstad.

Merwedelijn

De Merwedelijn zal naar schatting 50.000 reizigers per dag trekken. Dit is twee keer zoveel als de tramverbindingen Uithoflijn en SUNIJ-lijn dit moment samen. In het nieuwe onderzoek staat ook de Papendorplijn als vertakking van de huidige tramlijn naar Nieuwegein/IJsselstein. De Papendorplijn loopt van Utrecht CS via het 5 Meiplein in Kanaleneiland naar P+R Papendorp.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

6 reacties op “Utrecht wil metroverbindingen onder binnenstad”

asierts|03.11.21|08:11

Het mag wat kosten…

Pat Rick|05.11.21|17:35

@sierts: ongeveer 1,5 ton per nieuw te bouwen woning. Initiële schatting is al duur, en gezien de kostenoverschrijdingen met OV-projecten rond Utrecht wordt het nog veeeeel duurder

Pat Rick|05.11.21|17:41

Wat Utrecht moet doen is huidige infra beter benutten en binnenstedelijk verdichten, ipv alles volbouwen tot Woerden/Breukelen/Bilthoven. En dan rond de bestaande tramlijnen, waar OV-hubs gepland kunnen worden.
Alles tussen CS en de A2 kan tot 70 meter hoog en dan met energie-opleverende gebouwen ipv wijken zoals Leidsche Rijn, die eigenlijk ook lightrail had moeten krijgen.

Tactiek is duidelijk: veel geld vragen is niet gelukt, dus dan maar nog veel meer geld vragen (zoals voor Uithoflijn.)

Pat Rick|08.11.21|12:48

Bij Veilinghaven en nu Defensieterrein kiest men niet voor hoogbouw. Terwijl men dat wel had moeten doen, wil men de bouwopgave serieus nemen. Men zou beter de Jaarbeurs kunnen herontwikkelen, met hoogbouw boven op de parkeerterreinen en hallen. Geldt ook voor oudere wijken her en der in Utrecht

Met wil een metrolijn naar de Uithof. Dit zorgt voor onmiddellijke kapitaalvernietiging van bijna een half miljard, uitgegeven aan de Uithoflijn. Idem voor de upgrade voor de tramlijn naar Nieuwegein.

Illya Vaes|09.11.21|12:44

Kennelijk klotst het geld weer tegen de plinten op…
Liever 1 idioot duur prestigeproject op een verbinding die er al is (waar de reizigers, om wie het hoort te gaan, met jaarlijks verherverbouwen nog niet allemaal weggejaagd zijn) dan om een compleet (snel)tramnet in de stad aan te leggen. Je zou er een samenzwering van anti-tram-mensen in kunnen zien, die al succesvol een uitstekende verbinding met lagevloertrams door de binnenstad hebben weten te blokkeren…

Pat Rick|10.11.21|09:41

@Ilya: Dat idee heeft Utrecht wel, want ze kijken naar de miljarden die nodig zijn voor doortrekking N/Z-lijn en sluiten metro-ring in A’dam. Dat zijn echt no-brainers.

Utrecht heeft ook al heel veel geld gekregen en wil nog meer. Maar als ze zeggen dat het vastloopt, dan is het beter functies uit Utrecht te halen, zoals HQ Rabobank terug naar Eindhoven, Lifescience-activiteiten Uithof naar Wageningen, sommige provinciezaken naar A’foort. Minder woningen voor Utrecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.