Metrohalte Amsterdam Centraal Noord/Zuidlijn

CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn

Foto: Carlijn

De Amsterdamse aanvraag voor financiering voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn bij Haven-Stad is niet solide genoeg, zo oordeelt het Centraal Planbureau (CPB) na doorrekening. Daarmee krijgt de hoofdstad een nieuwe teleurstelling te verwerken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|28.05.21|15:16

@Boekhouders van het CPB: zo gaan we nooit naar een duurzame mobiliteit. Havenstad moet een voorbeeld nemen aan Nordhavn in Kopenhagen (https://www.cobe.dk/place/nordhavn): een stad waar het makkelijker is om te lopen, fietsen of om het OV te nemen. Bewoners daar moeten geen auto willen, maar OV moet de makkelijkste optie zijn voor transport in de regio. De fiets pakken is weer een drempel, zeker voor bijna alle expats. Een metrostation kan daar ook komen op toekomstige metrolijn naar Zaanstad

Pat Rick|28.05.21|15:29

Maak iets moois van Havenstad, dat kan wedijveren met Nordhavn. Huur Rem Koolhaas in, of andere architecten, desnoods die van Nordhavn zelf om iets nog mooiers te maken. Zet er gebouwen neer zoals het verticale bos in Milaan (Bosco verticale) of energie-generende hoogbouw. En ondersteun het wonen met een autoloze lifestyle daar door supermakkelijke OV-verbindingen naar CS, Schiphol, Zaandam. Is misschien moeilijk uit te leggen aan boekhouders: geen financial targets, maar lange termijn doelen

Pat Rick|28.05.21|16:13

Als het aantal treinpaden wat vrijkomt in de Schipholtreintunnel door de sprinters te vervangen door metro op termijn te weinig is, zou men voor dan een aparte metrotunnel moeten bouwen Bijvoorbeeld vanaf A’dam- Zuid onder De Nieuwe Meer naar OV-hub Schiphol-Noord en vandaar naar Schiphol Centrum. En vandaar kan het geplande tracé worden vervolgd. Nu al wat scenario’s uitwerken en de vergunningsmolen in gang zetten zodra de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt, anders is 2030 onhaalbaar.

Wiebe Goossen|31.05.21|16:03

Als Amsterdam met megalomane in- of uitbreidingsplannen aan de gang gaat, kan niet voetstoots worden gerekend met miljardenbijdragen uit de staatskas. Men had bij al deze plannen beter realistisch rekening gehouden met de kosten van infrastructuur, waarbij niet automatisch verwacht kan worden dat de hele bevolking over tafel getrokken kan worden. Misschien kan ‘elders’ nog bespaard worden?

Pat Rick|03.09.21|11:44

@Wiebe: dit is precies de gierige boekhoudersmentaliteit die onze hoofdstad doet vastlopen. Wel worden er miljarden uitgetrokken voor verbreding A9 en de A1. Hoe kan Amsterdam concurreren met andere wereldsteden zoals Parijs, Londen, Berlijn die wel een snel en hoogfrequent metronet hebben? De maatschappelijke kosten van files, geluidshinder blijven maar stijgen. Eigenlijk is uitbreiding van metronet een no-brainer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn | SpoorPro.nl
Metrohalte Amsterdam Centraal Noord/Zuidlijn

CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn

Foto: Carlijn

De Amsterdamse aanvraag voor financiering voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn bij Haven-Stad is niet solide genoeg, zo oordeelt het Centraal Planbureau (CPB) na doorrekening. Daarmee krijgt de hoofdstad een nieuwe teleurstelling te verwerken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nick Augusteijn

Nick Augusteijn is chef redactie van SpoorPro en de RailTech-titels.

5 reacties op “CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|28.05.21|15:16

@Boekhouders van het CPB: zo gaan we nooit naar een duurzame mobiliteit. Havenstad moet een voorbeeld nemen aan Nordhavn in Kopenhagen (https://www.cobe.dk/place/nordhavn): een stad waar het makkelijker is om te lopen, fietsen of om het OV te nemen. Bewoners daar moeten geen auto willen, maar OV moet de makkelijkste optie zijn voor transport in de regio. De fiets pakken is weer een drempel, zeker voor bijna alle expats. Een metrostation kan daar ook komen op toekomstige metrolijn naar Zaanstad

Pat Rick|28.05.21|15:29

Maak iets moois van Havenstad, dat kan wedijveren met Nordhavn. Huur Rem Koolhaas in, of andere architecten, desnoods die van Nordhavn zelf om iets nog mooiers te maken. Zet er gebouwen neer zoals het verticale bos in Milaan (Bosco verticale) of energie-generende hoogbouw. En ondersteun het wonen met een autoloze lifestyle daar door supermakkelijke OV-verbindingen naar CS, Schiphol, Zaandam. Is misschien moeilijk uit te leggen aan boekhouders: geen financial targets, maar lange termijn doelen

Pat Rick|28.05.21|16:13

Als het aantal treinpaden wat vrijkomt in de Schipholtreintunnel door de sprinters te vervangen door metro op termijn te weinig is, zou men voor dan een aparte metrotunnel moeten bouwen Bijvoorbeeld vanaf A’dam- Zuid onder De Nieuwe Meer naar OV-hub Schiphol-Noord en vandaar naar Schiphol Centrum. En vandaar kan het geplande tracé worden vervolgd. Nu al wat scenario’s uitwerken en de vergunningsmolen in gang zetten zodra de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt, anders is 2030 onhaalbaar.

Wiebe Goossen|31.05.21|16:03

Als Amsterdam met megalomane in- of uitbreidingsplannen aan de gang gaat, kan niet voetstoots worden gerekend met miljardenbijdragen uit de staatskas. Men had bij al deze plannen beter realistisch rekening gehouden met de kosten van infrastructuur, waarbij niet automatisch verwacht kan worden dat de hele bevolking over tafel getrokken kan worden. Misschien kan ‘elders’ nog bespaard worden?

Pat Rick|03.09.21|11:44

@Wiebe: dit is precies de gierige boekhoudersmentaliteit die onze hoofdstad doet vastlopen. Wel worden er miljarden uitgetrokken voor verbreding A9 en de A1. Hoe kan Amsterdam concurreren met andere wereldsteden zoals Parijs, Londen, Berlijn die wel een snel en hoogfrequent metronet hebben? De maatschappelijke kosten van files, geluidshinder blijven maar stijgen. Eigenlijk is uitbreiding van metronet een no-brainer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.