Metrohalte Amsterdam Centraal Noord/Zuidlijn

CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn

De Amsterdamse aanvraag voor financiering voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn bij Haven-Stad is niet solide genoeg, zo oordeelt het Centraal Planbureau (CPB) na doorrekening. Daarmee krijgt de hoofdstad een nieuwe teleurstelling te verwerken.

Amsterdam had voor de verlenging van de Noord/Zuidlijn en het afbouwen van de Ringlijn op respectievelijk 3 en 1,7 miljard euro gerekend. Voor de ringlijn kwam in april geen geld uit het Nationaal Groeifonds beschikbaar, voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn werd Amsterdam mede door een kritisch geluid van het CPB niet 3 maar 1,5 miljard euro in het vooruitzicht gesteld.

Extra spoorcapaciteit Schiphol

Nu levert het CPB na een gedetailleerde doorrekening opnieuw kritiek, zo schrijft Het Parool. Zo kan niet met zekerheid gesteld worden dat het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol voor extra capaciteit op het spoor in de Schipholtunnel zal zorgen. Ook achten de onderzoekers van het CPB het waarschijnlijk dat de tunnel in een later stadium alsnog uitgebreid moet worden. Dit zou betekenen dat de verlenging van de Noord/Zuidlijn alleen voor uitstel zorgt, niet voor afstel.

Ook het doortrekken van het metrospoor tussen het Centraal Station en de Transformatorweg ten behoeve van de nieuwe wijk Haven-Stad krijgt de handen niet op elkaar bij het CPB. “Voor de nieuwe woningen in Haven-Stad is de fietsafstand naar andere metrohaltes beperkt”, zo stellen de onderzoekers. “Infrastructuur is niet randvoorwaardelijk voor binnenstedelijke woningbouw.”

Reactie Amsterdam

Wethouder Egbert de Vries wijst daarentegen op de verwachte omvang van de wijk, waardoor het lang niet voor iedereen te doen is om de fiets te pakken. “Het is altijd goed om te fietsen, maar dat moet wel een redelijke afstand zijn. Haven-Stad wordt veel groter, en bovendien moeten mensen die minder mobiel zijn hier ook kunnen wonen”, zo wordt hij geciteerd in de krant.

Het definitieve oordeel van het Nationaal Groeifonds volgt over enkele maanden.

Lees meer:

Auteur: Nick Augusteijn

5 reacties op “CPB zet vraagtekens bij financiering doortrekken Noord/Zuidlijn”

Pat Rick|28.05.21|15:16

@Boekhouders van het CPB: zo gaan we nooit naar een duurzame mobiliteit. Havenstad moet een voorbeeld nemen aan Nordhavn in Kopenhagen (https://www.cobe.dk/place/nordhavn): een stad waar het makkelijker is om te lopen, fietsen of om het OV te nemen. Bewoners daar moeten geen auto willen, maar OV moet de makkelijkste optie zijn voor transport in de regio. De fiets pakken is weer een drempel, zeker voor bijna alle expats. Een metrostation kan daar ook komen op toekomstige metrolijn naar Zaanstad

Pat Rick|28.05.21|15:29

Maak iets moois van Havenstad, dat kan wedijveren met Nordhavn. Huur Rem Koolhaas in, of andere architecten, desnoods die van Nordhavn zelf om iets nog mooiers te maken. Zet er gebouwen neer zoals het verticale bos in Milaan (Bosco verticale) of energie-generende hoogbouw. En ondersteun het wonen met een autoloze lifestyle daar door supermakkelijke OV-verbindingen naar CS, Schiphol, Zaandam. Is misschien moeilijk uit te leggen aan boekhouders: geen financial targets, maar lange termijn doelen

Pat Rick|28.05.21|16:13

Als het aantal treinpaden wat vrijkomt in de Schipholtreintunnel door de sprinters te vervangen door metro op termijn te weinig is, zou men voor dan een aparte metrotunnel moeten bouwen Bijvoorbeeld vanaf A’dam- Zuid onder De Nieuwe Meer naar OV-hub Schiphol-Noord en vandaar naar Schiphol Centrum. En vandaar kan het geplande tracé worden vervolgd. Nu al wat scenario’s uitwerken en de vergunningsmolen in gang zetten zodra de nieuwe Omgevingswet van kracht wordt, anders is 2030 onhaalbaar.

Wiebe Goossen|31.05.21|16:03

Als Amsterdam met megalomane in- of uitbreidingsplannen aan de gang gaat, kan niet voetstoots worden gerekend met miljardenbijdragen uit de staatskas. Men had bij al deze plannen beter realistisch rekening gehouden met de kosten van infrastructuur, waarbij niet automatisch verwacht kan worden dat de hele bevolking over tafel getrokken kan worden. Misschien kan ‘elders’ nog bespaard worden?

Pat Rick|03.09.21|11:44

@Wiebe: dit is precies de gierige boekhoudersmentaliteit die onze hoofdstad doet vastlopen. Wel worden er miljarden uitgetrokken voor verbreding A9 en de A1. Hoe kan Amsterdam concurreren met andere wereldsteden zoals Parijs, Londen, Berlijn die wel een snel en hoogfrequent metronet hebben? De maatschappelijke kosten van files, geluidshinder blijven maar stijgen. Eigenlijk is uitbreiding van metronet een no-brainer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.