Nieuwe Amsterdamse metro rijdt eerste testkilometers

Bij treinenbouwer CAF in het Spaanse Corella maakte deze week de nieuwe M7 metro voor de Amsterdamse vervoerder GVB zijn eerste testkilometers. In het derde kwartaal van 2022 moeten de nieuwe metro’s rijden in de reguliere dienstregeling van het GVB.

De eerste ritten vonden plaats op de 4 kilometer lange testbaan van CAF. Hier worden onder meer de remmen en acceleratie getest. GVB heeft in totaal dertig M7 metro’s besteld bij CAF. Oorspronkelijk zouden de voertuigen in de loop van dit jaar al worden geleverd, maar ook hier zorgde de corona-uitbraak voor vertraging. Daarnaast bleek het ontwerpproces van het nieuwe treinbeveiligingssysteem uitdagender dan ingeschat.

Alstom

De bouw van het casco M7-voertuig moest vorig jaar worden stilgelegd, maar GVB kon met CAF wel door met het afronden van de laatste detail-ontwerpzaken. Een belangrijk onderdeel van het ontwerptraject was het treinbeveiligingssysteem dat in de nieuwe M7 metro’s moet worden ingebouwd. Leverancier Alstom moest daarbij intensief samenwerken met CAF om tot integrale oplossingen te komen.

GVB verwacht binnen enkelen maanden de eerste M7 metro hier in Nederland te kunnen testen. Om deze vervolgens het derde kwartaal 2022 in de dienstregeling te laten rijden. Dat de eerste metro later dan gepland instroomt, heeft volgens GVB geen effect op de eindplanning van de instroom van alle nieuwe metro’s.

Hieronder zijn de beelden te zien die GVB deelde via Linkedin:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.