Testrit halte IJsselstein Zuid

Dienstregeling vernieuwde tramlijn Utrecht-IJsselstein van start

De Urbos 100-trams van fabrikant CAF hebben zondag voor het eerst in de dienstregeling met reizigers gereden op lijn 61 tussen Utrecht Centraal en IJsselstein-Zuid. Vervoerder U-OV en het trambedrijf van de provincie Utrecht voerden de afgelopen weken diverse testritten uit om de nieuwe trams op deze lijn op de proef te stellen. Volgens vervoerder U-OV is de start van de dienstregeling goed verlopen.

Voordat de vernieuwde lijn in gebruik genomen kon worden, maakten de trambestuurders ervaringsritten op de vernieuwde lijn. Daarna volgde een periode dat de trams de gehele dag en avond stabiel moesten rijden op de klok van de dienstregeling.

Indienststelling tramlijn

Nu de trams goed uit de laatste serie testen zijn gekomen en problemen onderweg zijn opgelost kunnen zondag reizigers meerijden in de dienstregeling. De tests duurden iets langer dan gepland omdat er op 1 maart een veiligheidsincident was waarbij een tram bij de eindhalte IJsselstein-Zuid werd doorgeleid naar een spoor waar een andere tram stond. Daardoor moest de klok begin deze maand “terug op nul”, vertelde communicatieadviseur OV Ron van Dopperen van de provincie Utrecht woensdag in de uitzending van SpoorProTV. Inmiddels zijn er maatregelen genomen bij de eindhalte om het doorrijden naar een bezet spoor te voorkomen.

“Net als in januari toen de nieuwe trams gingen rijden met reizigers tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid is de indienststellingsvergunning verstrekt waardoor ook deze vernieuwde lijn in exploitatie genomen kan worden. Daarmee is een laatste mijlpaal bereikt bij de vernieuwing van de gehele regionale tramlijn”, aldus gedeputeerde Arne Schaddelee.

Bekijk hier het video-interview met Ron van Dopperen:

Aanpassingen tramlijn

Om de lijn geschikt te maken voor de nieuwe trams zijn alle haltes aangepast. De perrons zijn niet alleen langer en lager geworden, maar met aanpassingen aan de haltes en de introductie van een speciale loopplank ook geschikt gemaakt voor gebruikers van rolstoelen en rollators. De trambaan is vernieuwd voor de komende dertig jaar.

Daarbij zijn ook extra werkzaamheden uitgevoerd om de trambaan te stabiliseren door damwanden te plaatsen. De provincie Utrecht meldt dat er in de aanloopfase vanwege kinderziektes mogelijk nog enkele storingen kunnen optreden. Vervangende bussen blijven om die reden tot dinsdag 16 maart beschikbaar voor reizigers.

De volgende stap die wordt gemaakt is dat de tramlijn tussen IJsselstein en Utrecht en Nieuwegein en Utrecht straks worden gekoppeld aan de Uithoflijn waardoor reizigers in een rit door kunnen reizen. De verwachting is dat dit halverwege dit jaar mogelijk is.

Dienstregeling

Tramlijn 61 rijdt vanaf zondag weer de oorspronkelijke dienstregeling. Dit betekent dat van maandag tot en met zaterdag tussen de haltes Jaarbeursplein in Utrecht en Nieuwegein-Centrum de trams vier keer per uur per richting langskomen. Samen met tramlijn 60 betekent dit dat op deze dagen op dit traject acht keer per uur per richting wordt gereden.

Verderop langs de lijn, richting de haltes Nieuwegein-Zuid en IJsselstein-Zuid, splitsen beide lijnen zich en wordt de frequentie op deze dagen vier ritten per uur per richting. Op zondag wordt zowel op lijn 60 als 61 over het gehele gecombineerde traject een kwartierdienst gereden met vier ritten per uur per richting. De trams op lijn 61 rijden van maandag tot en met vrijdag tussen 05.00 en 01.30 uur. Op zaterdag wordt gereden tussen 06.00 en 01.30 uur, op zondag tussen 07.00 en 01.30 uur.

Reizigers op lijn 61 reizen voor het eerst met de nieuwe 41 meter lange Urbos 100-trams. Deze trams bieden meer ruimte en comfort met moderne airconditioning, vloerverwarming en een soepele vering. Onderweg kan de reis worden gevolgd op informatiepanelen en zijn er voor noodgevallen beveiligingscamera’s en een directe intercom verbinding met de bestuurder. De haltes zelf zijn aangesloten op een nieuw glasvezel datanetwerk waardoor meer mogelijk is met actuele reisinformatie en cameratoezicht.

Update: maandag 11.15 uur

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Dienstregeling vernieuwde tramlijn Utrecht-IJsselstein van start”

Pat Rick|15.03.21|17:37

Vooral GEEN grote OV-projecten meer doen in Utrecht. Debacles zoals deze en de Uithoflijn laten zien dat stad en provincie dat gewoon niet kan. Is kapitaalvernietiging. Andere steden kunnen beter met het geld omgaan en zijn kosteneffectiever. Geen tweede IC station. Utrecht kan CS beter benutten en energie-opwekkende hoogbouw realiseren tussen CS en de A2. Dan naar 20 lagen gaan ipv laagbouw zoals Veilinghaven of nu Nieuwe-Defensie. Utrecht heeft geen visie, behalve die op het geld uit Den Haag

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.