Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

‘Label duurste tramlijn ter wereld blijft kleven aan Uithoflijn’

De aanleg van de Utrechtse Uithoflijn pakte weliswaar 60 miljoen euro duurder uit dan begroot, maar is zeker niet de duurste tramlijn ter wereld, zoals vaak wordt beweerd. ‘Pro-actief communiceren over zaken als kostenoverschrijdingen is een van de lessen die we hebben geleerd bij de aanleg van de Uithoflijn”, zegt oud-projectdirecteur Martijn Donders.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “‘Label duurste tramlijn ter wereld blijft kleven aan Uithoflijn’”

Marc Busio|15.02.21|11:54

De forse kostenoverschrijding heeft zijn nut bewezen: stadsbesturen denken nu wel twee keer na voordat ze een nieuwe tramlijn gaan aanleggen. In plaats daarvan gaan ze veilige, brede fietspaden aanleggen en grote, moderne stallingen bouwen, want de fiets is pas echt het vervoermiddel waarmee de afstand tot het treinstation het beste overbrugd kan worden: goedkoop, snel en milieuvriendelijk.

Erland Tegelberg|15.02.21|13:48

Bijzonder. In de webinar werd aangetoond dat de Uithoflijn niet de duurste tramlijn ter wereld is, en dat het met de forse kostenoverschrijding ook wel genuanceerd kan worden. En dan een reactie die de onwaarheid over de kosten gebruikt om iets heel anders (ook loffelijk doel trouwens) te promoten?

Pat Rick|19.02.21|16:59

Het oorspronkelijke budget was niet 425 miljoen Euro (dit was herijkt na vele overschrijdingen), maar 312 miljoen, dus eerder 60% overschrijding! Blamage voor projectcontrol, noemt fm.nl de Uithoflijn. Waakhonden die aan de bel trokken die werden ontslagen en zweem van belangenverstrengeling. Laat Utrecht de komende 10 jaar nooit meer een groot project doen, want het is kapitaalvernietiging. Andere steden gaan veel kosteneffectiever om met belastinggeld.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Label duurste tramlijn ter wereld blijft kleven aan Uithoflijn’ | SpoorPro.nl
Een tram van de Uithoflijn wordt getest, Twitter @pvermeu2

‘Label duurste tramlijn ter wereld blijft kleven aan Uithoflijn’

De aanleg van de Utrechtse Uithoflijn pakte weliswaar 60 miljoen euro duurder uit dan begroot, maar is zeker niet de duurste tramlijn ter wereld, zoals vaak wordt beweerd. ‘Pro-actief communiceren over zaken als kostenoverschrijdingen is een van de lessen die we hebben geleerd bij de aanleg van de Uithoflijn”, zegt oud-projectdirecteur Martijn Donders.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

3 reacties op “‘Label duurste tramlijn ter wereld blijft kleven aan Uithoflijn’”

Marc Busio|15.02.21|11:54

De forse kostenoverschrijding heeft zijn nut bewezen: stadsbesturen denken nu wel twee keer na voordat ze een nieuwe tramlijn gaan aanleggen. In plaats daarvan gaan ze veilige, brede fietspaden aanleggen en grote, moderne stallingen bouwen, want de fiets is pas echt het vervoermiddel waarmee de afstand tot het treinstation het beste overbrugd kan worden: goedkoop, snel en milieuvriendelijk.

Erland Tegelberg|15.02.21|13:48

Bijzonder. In de webinar werd aangetoond dat de Uithoflijn niet de duurste tramlijn ter wereld is, en dat het met de forse kostenoverschrijding ook wel genuanceerd kan worden. En dan een reactie die de onwaarheid over de kosten gebruikt om iets heel anders (ook loffelijk doel trouwens) te promoten?

Pat Rick|19.02.21|16:59

Het oorspronkelijke budget was niet 425 miljoen Euro (dit was herijkt na vele overschrijdingen), maar 312 miljoen, dus eerder 60% overschrijding! Blamage voor projectcontrol, noemt fm.nl de Uithoflijn. Waakhonden die aan de bel trokken die werden ontslagen en zweem van belangenverstrengeling. Laat Utrecht de komende 10 jaar nooit meer een groot project doen, want het is kapitaalvernietiging. Andere steden gaan veel kosteneffectiever om met belastinggeld.

Wees moedig, voorzichtig en houd vol!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.