Tram, U-OV, Utrecht

Utrecht neemt nieuwe tramlijnen en intercitystation op in mobiliteitsplan

Utrecht wil twee nieuwe tramlijnen aanleggen. De ene lijn zou vanaf bedrijventerrein Kanaleneiland langs de snelweg A12 naar Zeist moeten lopen en de andere lijn moet een verbinding zijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein/IJsselstein. Aanleg van beide tramlijnen en een nieuw intercitystation in de wijk Lunetten gaan volgens de gemeente 2,5 miljard euro kosten.

De bouw van de zogenoemde Waterlinielijn en de Merwedelijn maakt deel uit van het mobiliteitsplan 2040, waar de gemeente mee bezig is. Onderdeel van dat plan is de aanleg van een grootstedelijk OV-netwerk, dat in Utrecht nog niet zo goed is ontwikkeld als in de andere drie grote steden, aldus verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk. “We willen een inhaalslag maken om het openbaar vervoer te laten passen bij de stad die we inmiddels zijn. Rond de ov-ring moeten wonen, werken en voorzieningen bij elkaar komen.”

OV-netwerk

Het OV-netwerk moet de spil worden in het Utrechtse vervoer. De gemeente wil dat mensen in de stad minder met de auto reizen. Ze moeten makkelijk kunnen overstappen op ander vervoer. Er komen meer en betere fietsroutes en autoverkeer wordt beperkt op plekken waar nu al te weinig ruimte is, zoals de Catharijnesingel. “Met de OV-Ring Utrecht halen we 14 procent van de ochtendspits van de snelweg. Dit is de beste investering die Nederland kan doen in gezonde mobiliteit”, meent de Utrechtse gedeputeerde Arne Schaddelee.

De gemeente en de provincie Utrecht vragen een rijksbijdrage van 2,1 miljard euro voor de aanleg van de tramlijnen. Kennis- en zorginstellingen en bedrijven ondersteunen de aanvraag, aldus de gemeente.

(Bron: ANP)

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Utrecht neemt nieuwe tramlijnen en intercitystation op in mobiliteitsplan”

Pat Rick|02.12.20|16:36

Het is heel vreemd dat Utrecht een nieuw IC station vraagt, terwijl Utrecht Centraal net voor heel veel geld is uitgebreid naar 100 miljoen reizigers, dus nog kan verdubbelen. Logisch om eerst te benutten, ipv weer kapitaalvernietiging te plegen zoals bij andere projecten zoals Uithoflijn en SUNIJ-lijn. Utrecht wil geld net als Amsterdam, maar ze beter geen miljarden krijgen. Niet uit te leggen uitleggen aan regio’s zoals Eindhoven, dat bijna niks krijgt, maar wel succesvoller is met minder geld

Pat Rick|02.12.20|16:36

Als Utrecht een draaischijf wil zijn voor Nederland, dan moet het compacter zijn. Hoe compacter, kleiner de afstanden en hoe minder transport en OV nodig zijn. OV-hubs renderen ook beter dan in steden met grote VINEX-achtige nieuwbouw wijken. Ipv 1 grote Bella van Zuilen, had men moeten kiezen voor wijken in Leidsche Rijn met luxe hoogbouw van ca 30 verdiepingen dat energie oplevert tussen veel groen en ondergrondse lightrail. Maar zoals gezegd, Utrecht kan niet plannen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.