Tram Uithoflijn, bron: Spoorjan/Creative Commons

Veelbesproken Uithoflijn maakt eerste officiële ritten

Creative Commons: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/U-OV_6001-III.jpg

In Utrecht is maandagochtend de sneltram 22 tussen Utrecht Centraal Centrumzijde naar het Science Park officieel gaan rijden. Afgelopen zaterdag konden reizigers alvast een proefritje maken met de ‘Uithoflijn’. 

De officiële dienstregeling ging maandag van start met tien trams per uur. De rit van Utrecht CS naar de Uithof duurt in totaal ongeveer 19 minuten en voert langs negen haltes. De frequentie wordt in de loop van 2020 verhoogd naar 12 ritten per uur. Het is de bedoeling dat de trams uiteindelijk zestien keer per uur gaan rijden, maar die frequentie is volgens de provincie Utrecht niet nodig voor december 2020.

Bewogen ontstaansgeschiedenis

Met de start van de dienstregeling lijkt er een einde te komen te komen aan de bewogen ontstaansgeschiedenis van de lijn. Zo werd de nieuwe tramlijn ruim 1,5 jaar later opgeleverd dan gepland en kostte de aanleg geen 312 miljoen euro, maar bijna een half miljard euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “Veelbesproken Uithoflijn maakt eerste officiële ritten”

Pat Rick|16.12.19|12:11

200 miljoen over budget van 312 miljoen is gigantisch. Rapporten hebben aangetoond dat de Utrechten (stad en provincie) dit prestigeproject willens en wetens uit de hand hebben laten lopen zonder dit aan de burgers goed uit te leggen.

Nu wil de stad nog meer geld voor nog meer OV-projecten. Voor dit geld kan men elders veel meer doen, maar de stad krijgt blijkbaar prioriteit tov andere regio’s. Terwijl het beter is om te consolideren en deze investering te benutten.

Wiebe Goossen|16.12.19|17:35

Dát heeft geduurd, zeg. Te hopen valt dat Utrecht nu over de tram-angst heen is. Enigszins onbegrijpelijk is dat lijn 22 alleen doordeweeks schijnt te gaan rijden; is er in de weekenden dan ineens géén behoefte meer aan een snelle verbinding met stad en station? Lijkt mij eigenlijk al kapitaalvernietiging…

Marc Busio|17.12.19|11:18

De tramlijn heet niet voor niets ‘Uithoflijn’, omdat hij hoofdzakelijk interessant is voor reizigers tussen station Utrecht en Universiteitscampus ‘De Uithof’. Door de week is dit een grote reizigersstroom die in principe een tramverbinding rechtvaardigt. Op zaterdag en zondag zal die tram grotendeels leeg blijven en is het economischer om een bus te laten rijden. In het buitenland (Belgie) zie je dat ook wel met bepaalde treinverbindingen die in weekenden vervangen worden door busritten.

Tjeerd Meere|17.12.19|19:37

Mooi zo’n verbinding. Gefeliciteerd. Ga er verstandig mee om. Mooie trams.

Henk Angenent|18.12.19|11:15

Opmerkelijk was dat in de pers voortdurend werd gepraat over een schoenlepel-project als oorzaak van de kostenoverschrijding. Ik vraag me af hoe lang de afd. communicatie over deze framing heeft nagedacht. De oorzaak van de kostenoverschrijding was natuurlijk het prutswerk van bestuurders en ambtenaren bij provincie en gemeente. Maar goed, zoals we weten maken overheden geen fouten (en dat idee is wellicht wel hun grootste fout…).

Henk Angenent|18.12.19|11:16

En nog iets: welke geestelijk gehandicapte heeft bedacht dat deze tram alleen op werkdagen rijdt? Met een transferium en een snelle verbinding naar het centrum is de tram namelijk ook handig voor winkelend publiek op za/zo.
Maar goed, misschien ben ik te slim…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.