Dwarsliggers van ETS Spoor op de Hoekse Lijn

Softwareproblemen vertragen Hoekse Lijn opnieuw

De oplevering van de Hoekse Lijn is opnieuw vertraagd, zo blijkt uit de nieuwe maandelijkse voortgangsrapportage van het Rotterdamse gemeentebestuur aan de raad. Dat bericht zal voor de raadsleden niet als een verrassing komen, want wethouder Adriaan Visser waarschuwde hen vorige week al voor problemen met de beveiligingssoftware waarmee de leverancier te kampen heeft.

Dat die problemen tot een nieuwe vertraging leiden, staat nu wel vast, alleen is nog niet duidelijk hoe lang het nog gaat duren voordat de nieuwe lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland in gebruik genomen kan worden. De definitieve veiligheidsverklaring voor de software had vlak voor kerst afgegeven moeten worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. Die verklaring is bepalend voor allerlei vervolgstappen in het traject. Zo is de verklaring nodig bij de aanvraag van een treinvrije periode bij ProRail om het spoor te testen en bij de aanvraag van de indienststellingsvergunning bij Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

Testritten

In de rapportage over december ging het college er van uit dat de Hoekse Lijn op zijn vroegst eind maart in gebruik genomen zou kunnen worden, mits er geen nieuwe tegenslagen zouden komen. Die zijn er dus wel. Een nieuwe datum kan het college nog niet noemen.

Door een fout in de software bleek de overweg Deltaweg in Maassluis tijdens een testrit niet goed af te sluiten toen de metro passeerde. De leverancier bekijkt nu of dat probleem zich ook bij andere overwegen kan voordoen. Een ander obstakel dat bij de testritten naar voren kwam zijn de verstoringen die optreden bij het versturen van de snelheidscode naar de metrovoertuigen op de baan. Het systeem reageert hierop door naar een veilige snelheidscodering terug te schakelen waardoor de metro automatisch begint te remmen. Ook dit probleem wordt onderzocht. Het gevolg is wel dat de planning van het testprogramma hierdoor niet meer klopt. Pas als bekend is wat de oorzaak van alle problemen is en hoe ze opgelost kunnen worden, kan er een inschatting gemaakt worden hoe de verdere planning eruit ziet. “Duidelijk is wel dat door de geconstateerde problemen er sprake is van verdere vertraging”, zo schrijft het college.

‘Forse tegenvaller’

Het gemeentebestuur noemt de nieuwe vertraging “wederom een forse tegenvaller en teleurstelling voor alle reizigers”. Zo lang de metro nog niet rijdt, wordt vervangend busvervoer ingezet.

Om onvoorziene tegenvallers in het project op te vangen heeft de gemeente Rotterdam een extra budget gereserveerd van 6,5 miljoen euro. De extra vertragingskosten tot en met maart 2019 zijn al gedekt uit deze post. Iedere maand extra vertraging in 2019 kost de gemeente ongeveer 1,5 miljoen euro, inclusief de kosten voor het vervangend vervoer.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “Softwareproblemen vertragen Hoekse Lijn opnieuw”

Roel Bartlema|24.01.19|12:36

Ik ben een groot voorstander van railvervoer, maar langzamerhand begin ik me nu echt af te vragen of het niet beter zou zijn om te stoppen met dit geklungel, de rails op te breken en de baan te asfalteren ten behoeve van een (elektrische) snelbusverbinding.

Pat Rick|24.01.19|17:33

Wellicht kan men dit weer beter ombouwen naar gewoon treinspoor?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.