Wethouder Verkeer en Vervoer Amsterdam Pieter Litjens tijdens de Dag van de Light Rail 2018. Foto: Railforum.

Amsterdamse wethouder: nu investeren in het OV

De Amsterdamse wethouder Pieter Litjens roept op tot investeringen in het openbaar vervoer, zoals in lightrail en metro. Volgens de wethouder van Verkeer en Vervoer worden er een kwart miljoen woningen in regio Amsterdam bijgebouwd de komende twintig jaar en is een tijdige investering van tientallen miljarden nodig om te voorkomen dat iedereen voor de auto kiest. Litjens sluit zich hiermee aan bij de groeiende groep lokale wethouders en stadsvervoerders die aanzienlijke investeringen in het openbaar vervoer en met name lightrail noodzakelijk vinden.

“Het gaat goed met Nederland,” zegt Litjens bij de opening van de door Railforum georganiseerde Dag van de Light Rail op woensdag in Amsterdam. “De vernieuwde populariteit van de steden die zorgt voor nieuwe banen, die zorgt voor nieuwe ontwikkelingen en voor welvaart in Nederland.” Dat betekent ook dat er veel huizen bijgebouwd gaan worden in de komende jaren. Litjens voegt toe dat de huidige infrastructuur en de politiek heel erg gericht is op de positie van de auto. “We hebben maar beperkte ruimte in de stad. Maar autoverkeer is een ruimte-inefficiënt vervoersvorm in de binnenstad.”

Reizigerstoename

De wethouder vervolgt: “We hebben een toename gezien in reizigers van zes procent. Het piept en het kraakt. Het OV rijdt als een trein, wat mij betreft. Maar als je die extra aanwas wil opvangen, moet je fors investeren. Daar moet de discussie over gaan. Over hoe zorg je ervoor dat er een tandje bij geschakeld wordt als je die verschuiving van mobiliteit ten gunste van openbaar vervoer willen realiseren.”

Eerder deden verschillende wethouders en topmannen van vervoerders onder wie RET-directeur Maurice Unck en NS-directeur Roger van Boxtel al een oproep in het NRC aan pensioenfondsen om te investeren in light rail voor de hele Randstad, om een verkeersinfarct te voorkomen. Volgens hen zullen de wegen in de Randstad volledig dichtslibben in de komende jaren als er geen alternatief vervoersmiddel wordt geboden. In de Randstad wordt een groei van 700.000 mensen verwacht de komende jaren. Om al deze mensen te kunnen verplaatsen is de lightrail nodig, maar ook om te verduurzamen is het noodzaak om te voorkomen dat inwoners de auto pakken.

Eerst hoogwaardig OV

Litjens trekt lessen uit het verleden: “Het moet niet zoals tijdens de Vinex-periode, toen grote tapijten laagbouw uitrollen in ruraal gebied, waar je vervolgens moet constateert dat de hoogwaardige openbaar vervoer-verbindingen die toen werden beloofd, er nog niet liggen. Daar hebben ze twee auto’s per huis en zijn groene perkjes omgekapt naar extra parkeerplaatsen.” Hij benadrukt dat hij chargeert, maar dat doet hij om aan te geven dat het in de toekomst anders moet: eerst goed OV aanleggen, daarna oplevering van de huizen.

En die huizen zullen er komen: “Tegen het jaar 2040 worden er 150.000 woningen bijgebouwd in Amsterdam. In de metropool zijn het 250.000.” En daarom moet er op tijd worden besloten om hoogwaardig openbaar vervoer te bouwen, zegt Litjens. Hij noemt als voorbeeld de wijk IJburg, waar er de komende 10 jaar ongeveer 12.000 woningen gebouwd gaan worden. “Het openbaar vervoer knapt al uit zijn voegen. Tram 26, ook wel bekend als de IJtrein, is de drukste lijn van Amsterdam. Als we daar de tweede fase gaan aanleggen, moeten we ervoor zorgen dat de IJtrein doorgetrokken is op het moment dat die huizen worden opgeleverd.”

Dertig miljard

Litjens heeft ook al een verlanglijstje aan projecten waar dit geld aan zou moeten worden besteed, zoals een hoogfrequente verbinding van Amsterdam naar Schiphol, in de vorm van een metro of een lightrail-verbinding. Op Amsterdam Zuid is er behoefte aan een vijfde en zesde perron, om eventuele extra treinen of metro’s te kunnen accommoderen. Ook een Oost-Westlijn, ter aanvulling van de Noord-Zuidlijn, staat op het lijstje. Deze lijn is al een keer in detail uitgetekend, volgens Litjens.

Maar goedkoop wordt het niet. De geschatte kosten van de Oost-Westlijn: zeven miljard euro. In vergelijking: de Noord/Zuidlijn had een budget van 1,4 miljard euro, maar dat bedrag is dankzij vertraging door verzakkingen gestegen tot 3,1 miljard euro. Samen representeren al deze projecten een enorme investering van twintig tot dertig miljard. Litjens is daarom blij dat pensioenfondsen van gedachten zijn veranderd met betrekking tot investeringen in lightrail. Maar, zegt Litjens: “We moeten niet maar door blijven werken. We moeten de overheid stap voor stap bereid maken. Maar we moeten wel door blijven gaan met onderzoek.”

Kritisch

Lightrail-expert en stedenbouwkundige Rob van der Bijl is kritisch over de oproep om miljarden te investeren in lightrail.“Ik deel de urgentie niet dat Nederland stagneert als er geen lightrail komt, want de kwaliteit van het OV in Nederland is erg hoog. Natuurlijk kunnen sommige dingen beter, maar er zijn de afgelopen jaren goede dingen bereikt.” Volgens hem is het beter om pragmatisch te zijn, door kleine projecten die relatief goedkoop te realiseren zijn op te pakken. Als voorbeeld gaf hij de metro in Rotterdam. Door een verbinding te maken tussen de twee bestaande tramlijnen, zou Zuidplein beter bereikbaar worden. Daar is ongeveer 15 miljoen voor nodig, schat hij, maar is een grote verbetering voor reizigers.

Lees ook:

Metroverbinding Noord/Zuidlijn na zeven jaar vertraging opgeleverd

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro, RailTech en RailFreight. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Amsterdamse wethouder: nu investeren in het OV”

Pat Rick|26.01.18|16:05

Volgens de NMCA zijn er nu al grote knelpunten die grote OV investeringen vragen, los van verwachte groei. Extra capaciteit die geen gebruik maakt van de Schipholtunnel zal al snel in de honderden miljoenen lopen. Quick en dirty kan dit bijvoorbeeld door de Amstelveenlijn vanaf het huidige eindpunt naar Schiphol te verlengen. Andere optie is om vanaf de ring een tunnel aan te leggen onder de Nieuwe Meer. Die link leggen tussen 2 tramlijnen in R’dam zal meer verkeer aantrekken in een vol OV

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.