Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Raad van State behandelt bezwaar tegen tramverbinding Maastricht-Hasselt

Omwonenden, de Fietsersbond en een hotelketen hebben bij de Raad van State bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan van de sneltram-verbinding van Maastricht naar het Belgische Hasselt. Zij zijn bang voor mogelijke verzakkingen van gebouwen door trillingen, geluidsoverlast, onveilige situaties in de stationsomgeving en het onbereikbaar worden van een parkeerterrein. De partijen stelden tijdens de zitting bij de Raad van State op 25 november dat dat met het gebruik van alternatief tracé over bestaand spoor in Nederland veel leed wordt voorkomen.

Tussen de centrale stations van Hasselt en Maastricht komt een tramverbinding over een lengte van ongeveer 35 kilometer. Daarbij moet rails aangelegd worden vanaf de Noorderbrug tot aan het station van Maastricht. In Maastricht komen er tramhaltes bij Belvédère, het centrum en het Centraal Station. In de stad wordt een nieuwe railverbinding aangelegd, daarbuiten wordt gebruik gemaakt van het bestaande goederenspoor. De aanleg van de tramverbinding is een gezamenlijk project van Limburg en Vlaanderen.

Aanleg

Onlangs werd bekend dat Arcadis de opdracht heeft gekregen om de eerste voorbereidingen voor de aanleg van de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt uit te voeren. Ondertussen is de gemeente Maastricht al een aantal weken bezig met een uitvoerig bodemonderzoek. Grondboringen zijn nodig om draagvermogen, grondwaterstanden, de milieukwaliteit van de grond en de kans op archeologische vondsten vast te stellen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Raad van State behandelt bezwaar tegen tramverbinding Maastricht-Hasselt”

Leo Maathuis|04.12.14|11:00

Het bovenstaande artikel bevat een aantal regelmatig door de overheid verspreide fouten. Concurrent voor de auto: volgens de rapporten gaan in Maastricht 200 op 330.000 auto’s minder rijden. En die gaan per saldo meer kilometers rijden. Winst? Reistijd: er wordt geschermd met 39 minuten. Dat is nagetrokken voor de 13 haltes en zal dichter bij 60 minuten uitkomen. Er geen rekening gehouden met opstoppingen in Hasselt en Maastricht (daar rijdt de tram steeds in gemengd verkeer). Verkeersveilig?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Raad van State behandelt bezwaar tegen tramverbinding Maastricht-Hasselt | SpoorPro.nl
Tramverbinding, Maastricht-Hasselt

Raad van State behandelt bezwaar tegen tramverbinding Maastricht-Hasselt

Omwonenden, de Fietsersbond en een hotelketen hebben bij de Raad van State bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan van de sneltram-verbinding van Maastricht naar het Belgische Hasselt. Zij zijn bang voor mogelijke verzakkingen van gebouwen door trillingen, geluidsoverlast, onveilige situaties in de stationsomgeving en het onbereikbaar worden van een parkeerterrein. De partijen stelden tijdens de zitting bij de Raad van State op 25 november dat dat met het gebruik van alternatief tracé over bestaand spoor in Nederland veel leed wordt voorkomen.

Tussen de centrale stations van Hasselt en Maastricht komt een tramverbinding over een lengte van ongeveer 35 kilometer. Daarbij moet rails aangelegd worden vanaf de Noorderbrug tot aan het station van Maastricht. In Maastricht komen er tramhaltes bij Belvédère, het centrum en het Centraal Station. In de stad wordt een nieuwe railverbinding aangelegd, daarbuiten wordt gebruik gemaakt van het bestaande goederenspoor. De aanleg van de tramverbinding is een gezamenlijk project van Limburg en Vlaanderen.

Aanleg

Onlangs werd bekend dat Arcadis de opdracht heeft gekregen om de eerste voorbereidingen voor de aanleg van de tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt uit te voeren. Ondertussen is de gemeente Maastricht al een aantal weken bezig met een uitvoerig bodemonderzoek. Grondboringen zijn nodig om draagvermogen, grondwaterstanden, de milieukwaliteit van de grond en de kans op archeologische vondsten vast te stellen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Raad van State behandelt bezwaar tegen tramverbinding Maastricht-Hasselt”

Leo Maathuis|04.12.14|11:00

Het bovenstaande artikel bevat een aantal regelmatig door de overheid verspreide fouten. Concurrent voor de auto: volgens de rapporten gaan in Maastricht 200 op 330.000 auto’s minder rijden. En die gaan per saldo meer kilometers rijden. Winst? Reistijd: er wordt geschermd met 39 minuten. Dat is nagetrokken voor de 13 haltes en zal dichter bij 60 minuten uitkomen. Er geen rekening gehouden met opstoppingen in Hasselt en Maastricht (daar rijdt de tram steeds in gemengd verkeer). Verkeersveilig?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.