Ondertekening contract Siemens en Dienst Metro Amsterdam, foto: Dienst Metro Amsterdam

Gunning voor automatisering metro-infrastructuur Amsterdam bekend

Siemens heeft de aanbesteding gewonnen voor de Centrale Bediening en besturing van installaties (CBI) van de Amsterdamse metro-infrastructuur inclusief de nieuwe Noord/Zuidlijn. Dat heeft de Amsterdamse Dienst Metro bekendgemaakt. Het technologiebedrijf gaat de automatisering realiseren en moderniseren. Na afronding, is Siemens gedurende tien jaar verantwoordelijk voor de beschikbaarheid.

Het contract betreft de automatisering van installaties op de baan en op alle boven- en ondergrondse stations. Siemens won de publieke aanbesteding op de beste combinatie van kwaliteit en prijs voor de gehele levensduur (Design, Construct and Maintain).

De oplossing van Siemens is gebaseerd op het internationaal ontwikkelde ITCC (International Tunnel Control Centre) en is reeds succesvol toegepast in de de Zwitserse Gottharttunnel en de onlangs opengestelde Waterwolftunnel in Aalsmeer, maar ook in de nog op te leveren Spoortunnel door het centrum van Delft.

Modernisering

Het huidige Amsterdamse net bestaat uit de Oostlijn, Ringlijn, Gaasperplaslijn, Geinlijn en Amstelveenlijn. De aanleg van de nieuwe Noord/Zuidlijn is de aanzet geweest tot een integrale modernisering en verbetering van het gehele net.

Het CBI ondersteunt zowel de reizigers als het personeel van GVB en Dienst Metro, bijvoorbeeld in geval van een calamiteit, zoals brand of een ontruiming. Operators in de verkeerscentrale hebben de mogelijkheid om realtime alle stations te monitoren en op basis hiervan in te grijpen.

Ontwerp

Om de operationele betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het metronetwerk te vergroten is er voor gekozen om in het ontwerp een hoge mate van redundantie op te nemen en zo mogelijk single point of failures te voorkomen. Volgens Frank Hagemeier, directeur Mobility and Logistics van Siemens Nederland, is het ‘een prachtige opdracht’ voor Siemens. “Onze uitgebreide nationale en internationale kennis komt bij dit project goed van pas.”

Om het huidige Amsterdamse metronet zo min mogelijk te verstoren in het operationeel gebruik is volgens Hagemeier een uitgebreide migratiestrategie ontwikkeld en wordt er met alle belangrijke stakeholders gesproken om de implementatie met zo min mogelijk overlast en binnen planning te realiseren. “Tevens wordt een testopstelling gebouwd en wordt de functionaliteit zowel in de centrale, maar ook op de stations uitvoerig getest”, aldus de directeur.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.