Uithoflijn, Utrecht

Aanbesteding voor Uithoflijn kan beginnen

De aanbesteding voor de aanleg van de Uithoflijn en voor de aanschaf van de trams kan beginnen. Bestuur Regio Utrecht en het college van B en W van Utrecht hebben het definitief ontwerp voor deze tramverbinding goedgekeurd. Dit ontwerp is door ingenieursbureau Movares gemaakt.

Het definitief ontwerp levert voor een voor de inwoners veiligere verbinding op. Door aanpassingen in de verbinding is het mogelijk gemaakt om de A27 en A28 te verbreden.

 De kosten van de aanleg van Uithoflijn worden geschat op 321 miljoen euro. Dit bestaat uit lokale en regionale gelden en 110 miljoen euro van het Rijk. Het rijk is nu definitief akkoord gegaan met deze investering.

Netwerk

De Uithoflijn is een belangrijk onderdeel van een netwerk van Hoogwaardige Openbaar Vervoerbanen en verbindt Utrecht Centraal met De Uithof. In 2020 zullen ongeveer 45.000 reizigers gebruikmaken van deze verbinding.

In Utrecht moet uiteindelijk een tramnetwerk met vijf verbindingen komen. De aanleg van de Uithoflijn is de eerste stap. De verbinding loopt van Utrecht CS naar het parc and ride terrein in De Uithof.

SNIJ-lijn

De Uithoflijn wordt in het stationsgebied gekoppeld aan de bestaande sneltram richting Nieuwegein/IJsselstein, ook wel SNIJ-lijn genoemd. Deze verbinding is bedoeld om tramstellen van de Uithoflijn van en naar de remise in Nieuwegein te laten rijden.

Pas als de SUNIJ-lijn is omgebouwd van een hoge naar een lage vloersysteem en er een tramsysteem bestaan, dan kunnen reizigers zonder over te stappen doorreizen van Nieuwegein naar De Uithof. Dat gebeurt pas in de jaren daarna.

Reizigers

Het aantal studenten en werknemers dat vanaf Utrecht Centraal naar De Uithof reist, blijft de komende jaren groeien door de uitbreiding van de Universiteit Utrecht en de Hogeschool Utrecht en de komst van verschillende instellingen en bedrijven naar De Uithof.

Op dit moment rijdt in de spits al elke 2 à 3 minuten een 24 meter lange dubbelgelede (bestaande uit drie delen) bus van en naar De Uithof. Een gekoppeld tramstel kan bijna vier keer zoveel reizigers vervoeren dan een dubbelgelede bus. De voorziene frequentie van 16 trams per uur per betekent elke 3,75 minuten een tram en daarmee een ruime verdubbeling van de huidige vervoerscapaciteit.

Trambaan

De realisatie van de onderbaan is al in uitvoering. In 2014 wordt begonnen met de aanleg van de bovenbouw zoals onder meer rails, bovenleiding en haltes. Naar verwachting wordt in 2017 begonnen met het testen van de trams en de trambaan. De ingebruikname van de Uithoflijn staat gepland voor 2018.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.