
BAM Rail krijgt opdracht voor vernieuwing trambaan Utrecht
BAM Rail gaat het tweede deel van de grootschalige vervanging van de infrastructuur van de sneltram in Utrecht uitvoeren. Bestuur Regio Utrecht gunt het contract voor deze opdracht aan de spooraannemer. BAM RAil start op 21 juli met het vernieuwen van de trambaan tussen Utrecht Centraal/Jaarbeursplein en Kanaleneiland-Zuid. Het contract is ter waarde van vijf miljoen euro.
Het contract maakt deel uit van een meerjarig project om de trambaan van Utrecht Centraal naar Nieuwegein/IJsselstein te vernieuwen. Deze vernieuwing is noodzakelijk omdat de infrastructuur na bijna dertig jaar aan het eind is van haar technische levensduur. Daarom besloot BRU, eigenaar van de trams, haltes en infrastructuur in de regio Utrecht, in 2012 te starten met groot onderhoud en vervanging van de infrastructuur.
Reconstructie
Het 24 Oktoberplein is al in 2011 vernieuwd, als onderdeel van de reconstructie van het gehele plein. Het iets zuidelijker gelegen 5 Mei-plein wordt dit jaar ‘overgeslagen’. Het werk daar wordt later uitgevoerd, eveneens in combinatie met een reconstructie van het plein. Het gedeelte tussen de tramremise en Nieuwegein Stadscentrum is in 2012 vernieuwd.
In de zomer van 2014 komen de wisselstraat, de bovenleiding en de beveiligingssystemen aan bod. De tracés ten zuiden van de halte Nieuwegein Stadscentrum staan voor 2018 geagendeerd. Die rails zijn pas later aangelegd en zijn ook minder intensief gebruikt.
Zie voor een preview
http://www.youtube.com/watch?v=0seQE6VEV-E&feature=youtu.be
Het betreft een filmpje over de vernieuwing van de trampassage op het 24 oktoberplein in 2011.