S-Bahn Hamburg-Baurei
Pilot

Deutsche Bahn start in mei tweede testfase slimme sensortechnologie Sensors4Rail

Deutsche Bahn is begonnen aan de voorbereiding van de tweede testfase van het Sensors4Rail-project dat in mei dit jaar vanuit Hamburg van start zal gaan. De slimme sensortechnologie die wordt beproefd op een S-Bahn-voertuig moet de punctualiteit en veiligheid van het spoorvervoer verhogen.

Een Sensors4Rail-testvoertuig in de vorm van een Stadtschnellbahn (een lightrail-voertuig) is onlangs aangekomen in de S-Bahnfabriek van Hamburg. Vanuit daar zal er worden begonnen aan de tweede testfase van de slimme sensortechnologie voor het spoorvervoer.

Behalve op het Sensors4Rail-testvoertuig in Hamburg worden de sensors ook getest op wissels op de drukste spoorroutes door heel Duitsland.

Sensoren geven nauwkeurige informatie

Innovatief aan het Sensors4Rail-project is dat sensoren treinen nauwkeurige informatie geeft over de omgeving waar het voertuig zich bevindt. Een uiterst nauwkeurige digitale HD-kaart en moderne satelliettechnologie worden gebruikt om de positie van voertuigen tot op de centimeter nauwkeurig te bepalen.

De informatie die de sensoren geven moeten er in de toekomst bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer treinen tegelijkertijd op een spoortraject kunnen rijden zonder dat de veiligheid daarbij in het geding komt. Sterker nog: Sensors4Rail moet er juist voor zorgen dat het spoorverkeer er een stuk veiliger op wordt. Zo moeten de sensoren ook gaan leren om ongewenste projectielen op het spoor te detecteren, bijvoorbeeld een omgevallen boom of een persoon op het spoor.

Verder uitbouwen data-diversiteit

De focus van de tweede testfase, die in mei van start gaat, ligt op het verder uitbouwen van de data-diversiteit. Dit omvat onder andere het uitbreiden van het testgebied naar nieuwe routes binnen het S-Bahn-netwerk in Hamburg en het vastleggen van veranderlijke gegevens zoals de weersomstandigheden en het dag- en nachtritme.

Het doel van het uitbouwen van de data-diversiteit is om meer inzicht te krijgen in de prestaties van de functies onder verschillende omstandigheden en baanvakken. Met een zogeheten herhaalde training van de gebruikte neurale netwerken hoopt Deutsche Bahn een basis te leggen voor de verdere ontwikkeling van het Sensors4Rail-systeem.

Proefritten

Voordat er begonnen kan worden met de proefritten van de tweede testfase zal eerst de inbedrijfstelling van het Sensors4Rail-testvoertuig uitvoerig worden getest in de S-Bahnfabriek in Hamburg.

Deutsche Bahn hoopt dat als de verdere uitbouw van de data-diversiteit in mei dit jaar voorspoedig verloopt, dat de eerste testritten niet veel later al kunnen plaatsvinden.

Lees ook:

Deutsche bahn investeert 15 miljoen in slimme sensoren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.