De Flirt Akku op het station in Berlijn

Flirt Akku-batterijtrein in Guiness Book of records met afstand van 224 kilometer

Een Flirt-Akku-trein bestaande uit drie treinstellen heeft een plek in het Guinness Book of World Record bemachtigd door een afstand van 224 kilometer af te leggen in batterijmodus.

De trein behaalde het record onder winterse omstandigheden op een spoortraject van Berlijn naar Warnemünde. Stadler geeft aan hiermee de “lang gekoesterde overtuiging” te kunnen bevestigen dat de FLIRT Akku op één lading verder zou kunnen komen dan de 80 kilometer die door het bedrijf wordt gegarandeerd.

Wereldrecord onder winterse omstandigheden

“We hebben het voertuig ontworpen en berekend voor een actieradius van 80 kilometer, afhankelijk van de routevereisten van het betreffende netwerk. Maar bij verschillende ritten waarbij de techniek werd getest, konden we een aanzienlijk grotere actieradius realiseren, zodat we zelfs het wereldrecord bij winterse temperaturen durfden te proberen”, aldus technisch projectleider Evelyn Thiel.

De Flirt Akku op het station in Berlijn

Trein reed onder winterse omstandigheden

De rit werd afgelegd terwijl het gesneeuwd had en met temperaturen rond het vriespunt. Dit zijn pittige omstandigheden voor batterij-elektrische voertuigen, zoals auto’s, vrachtwagens en treinen.

“We zijn er erg trots op dat we nu de officiële houder zijn van het wereldrecord voor het reizen van de langste route in volledige batterijmodus met een regionale trein”, voegde Ansgar Brockmeyer, plaatsvervangend CEO van Stadler toe.

Onafhankelijke technische adviseurs van TÜV Nord waren tijdens de recordpoging aan boord en bevestigden de afgelegde afstand in de modus alleen op batterijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Flirt Akku-batterijtrein in Guiness Book of records met afstand van 224 kilometer | SpoorPro.nl
De Flirt Akku op het station in Berlijn

Flirt Akku-batterijtrein in Guiness Book of records met afstand van 224 kilometer

Een Flirt-Akku-trein bestaande uit drie treinstellen heeft een plek in het Guinness Book of World Record bemachtigd door een afstand van 224 kilometer af te leggen in batterijmodus.

De trein behaalde het record onder winterse omstandigheden op een spoortraject van Berlijn naar Warnemünde. Stadler geeft aan hiermee de “lang gekoesterde overtuiging” te kunnen bevestigen dat de FLIRT Akku op één lading verder zou kunnen komen dan de 80 kilometer die door het bedrijf wordt gegarandeerd.

Wereldrecord onder winterse omstandigheden

“We hebben het voertuig ontworpen en berekend voor een actieradius van 80 kilometer, afhankelijk van de routevereisten van het betreffende netwerk. Maar bij verschillende ritten waarbij de techniek werd getest, konden we een aanzienlijk grotere actieradius realiseren, zodat we zelfs het wereldrecord bij winterse temperaturen durfden te proberen”, aldus technisch projectleider Evelyn Thiel.

De Flirt Akku op het station in Berlijn

Trein reed onder winterse omstandigheden

De rit werd afgelegd terwijl het gesneeuwd had en met temperaturen rond het vriespunt. Dit zijn pittige omstandigheden voor batterij-elektrische voertuigen, zoals auto’s, vrachtwagens en treinen.

“We zijn er erg trots op dat we nu de officiële houder zijn van het wereldrecord voor het reizen van de langste route in volledige batterijmodus met een regionale trein”, voegde Ansgar Brockmeyer, plaatsvervangend CEO van Stadler toe.

Onafhankelijke technische adviseurs van TÜV Nord waren tijdens de recordpoging aan boord en bevestigden de afgelegde afstand in de modus alleen op batterijen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.