SpoorProTV met Remco Bunder van NS

‘Robothond kan naar buiten bij hondenweer voor onderhoudsmonteurs’

Bij NS zijn ze nieuwsgierig naar de mogelijkheden rond de inzet van de robothond Spot. Uit een pilot die vorige week werd uitgevoerd op Rotterdam Centraal blijkt dat Spot in te zetten op lastig te bereiken of gevaarlijke plekken. Dat maakt het veiliger voor de collega’s van de onderhoudsploeg, vertelde Remco Bunder, Business Analist en dronepiloot bij NS, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

NS wil graag betrokken blijven bij de ontwikkeling van Spot, de robothond waar studenten van de TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam samen met de vervoerder onderzoek naar doen.

Vorige week werd Spot getest op Rotterdam Centraal, onder meer om te zien wat zo’n robothond teweeg brengt in het publieke domein. Voor NS betekende echter een tevens een voorproefje van wat er zoal mogelijk is met een dergelijke robothond. “Bij NS hebben we interesse in techniek en de inzet ervan. Het staat niet vast dat een robothond de weg vooruit is maar we willen wel zien wat het ons kan brengen”, zegt Bunder.

Volgens de analist zou de robothond onder meer kunnen detecteren of er ergens in een station een obstakel op de blindengeleidelijnen staat. De hond zou dan een signaal naar de stations manager kunnen sturen. Daarnaast was het goed om te zien hoe de robot, ontwikkeld door het bedrijf Boston Dynamics, zich beweegt in een ongewone setting, zoals kruipruimtes of trappen.

“Je kunt een robothond inzetten op lastig te bereiken of gevaarlijke plekken. Dat maakt het veiliger voor de collega’s van de onderhoudsploeg.” Zo stond Spot in Rotterdam op het dak van het station. Op dergelijke plekken komt tevens de warmtecamera goed van pas, onder andere om eventueel warmteverlies op te sporen.

Bekijk hier het interview met Remco Bunder:

‘Mensen zijn nieuwsgierig naar wat Spot nog meer kan’

Wat Bunder betreft smaakte de proef op Rotterdam Centraal Station naar meer, want bij merkt dat er nu veel vragen loskomen. “Mensen zijn nieuwsgierig naar wat Spot nog meer kan en waar hij nog meer voor ingezet kan worden. Onze monteurs gaan nu actief meedenken”.

Dat zou onder meer het maken van scans kunnen zijn. De robothond kan namelijk worden voorzien van een 3D-scanner waarmee een model van bijvoorbeeld een stationshal gemaakt kan worden. Daarnaast kan een arm bevestigd worden zodat Spot iets zou kunnen oppakken of vastgrijpen.

Op Amsterdam Centraal Station krijgt de proef van Spot binnenkort een vervolg. Daar gaat hij met een laserscanner op pad en wordt de robothond kruipruimtes en kabelgoten ingestuurd, zodat de onderzoekers meer te weten kunnen komen over hoe de hond manoeuvreert.

“De TU Delft heeft al een programma waarbinnen ze met bedrijven samenwerken aan de verdere ontwikkeling van de robothond. NS wil kijken of het zelf ook iets kan betekenen daarin. Dat hangt uiteraard ook af van de onderzoeksresultaten die uit de proeven in Amsterdam komen”, besluit Bunder.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Robothond kan naar buiten bij hondenweer voor onderhoudsmonteurs’ | SpoorPro.nl
SpoorProTV met Remco Bunder van NS

‘Robothond kan naar buiten bij hondenweer voor onderhoudsmonteurs’

Bij NS zijn ze nieuwsgierig naar de mogelijkheden rond de inzet van de robothond Spot. Uit een pilot die vorige week werd uitgevoerd op Rotterdam Centraal blijkt dat Spot in te zetten op lastig te bereiken of gevaarlijke plekken. Dat maakt het veiliger voor de collega’s van de onderhoudsploeg, vertelde Remco Bunder, Business Analist en dronepiloot bij NS, woensdag in de uitzending van SpoorProTV.

NS wil graag betrokken blijven bij de ontwikkeling van Spot, de robothond waar studenten van de TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam samen met de vervoerder onderzoek naar doen.

Vorige week werd Spot getest op Rotterdam Centraal, onder meer om te zien wat zo’n robothond teweeg brengt in het publieke domein. Voor NS betekende echter een tevens een voorproefje van wat er zoal mogelijk is met een dergelijke robothond. “Bij NS hebben we interesse in techniek en de inzet ervan. Het staat niet vast dat een robothond de weg vooruit is maar we willen wel zien wat het ons kan brengen”, zegt Bunder.

Volgens de analist zou de robothond onder meer kunnen detecteren of er ergens in een station een obstakel op de blindengeleidelijnen staat. De hond zou dan een signaal naar de stations manager kunnen sturen. Daarnaast was het goed om te zien hoe de robot, ontwikkeld door het bedrijf Boston Dynamics, zich beweegt in een ongewone setting, zoals kruipruimtes of trappen.

“Je kunt een robothond inzetten op lastig te bereiken of gevaarlijke plekken. Dat maakt het veiliger voor de collega’s van de onderhoudsploeg.” Zo stond Spot in Rotterdam op het dak van het station. Op dergelijke plekken komt tevens de warmtecamera goed van pas, onder andere om eventueel warmteverlies op te sporen.

Bekijk hier het interview met Remco Bunder:

‘Mensen zijn nieuwsgierig naar wat Spot nog meer kan’

Wat Bunder betreft smaakte de proef op Rotterdam Centraal Station naar meer, want bij merkt dat er nu veel vragen loskomen. “Mensen zijn nieuwsgierig naar wat Spot nog meer kan en waar hij nog meer voor ingezet kan worden. Onze monteurs gaan nu actief meedenken”.

Dat zou onder meer het maken van scans kunnen zijn. De robothond kan namelijk worden voorzien van een 3D-scanner waarmee een model van bijvoorbeeld een stationshal gemaakt kan worden. Daarnaast kan een arm bevestigd worden zodat Spot iets zou kunnen oppakken of vastgrijpen.

Op Amsterdam Centraal Station krijgt de proef van Spot binnenkort een vervolg. Daar gaat hij met een laserscanner op pad en wordt de robothond kruipruimtes en kabelgoten ingestuurd, zodat de onderzoekers meer te weten kunnen komen over hoe de hond manoeuvreert.

“De TU Delft heeft al een programma waarbinnen ze met bedrijven samenwerken aan de verdere ontwikkeling van de robothond. NS wil kijken of het zelf ook iets kan betekenen daarin. Dat hangt uiteraard ook af van de onderzoeksresultaten die uit de proeven in Amsterdam komen”, besluit Bunder.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.