sqillsLeeds-railway-station, bron: Network Rail

Siemens Mobility rondt overname van Sqills af

Siemens Mobility heeft de overname van Sqills afgerond, zo meldt het bedrijf. Met de overname van de in Enschede gevestigde softwareleverancier heeft Siemens zijn softwareportfolio versterkt.

Sqills is nu weliswaar een volle dochteronderneming van Siemens Mobility, maar blijft wel juridisch onafhankelijk. Sqills is een leverancier van Software as a Service (SaaS) en is bekend van het online S3 Passenger ticket-, reservering- en inventarissysteem.

“Met Sqills kunnen wij operators een uitgebreide reeks SaaS-oplossingen bieden om hun gecentraliseerde reisprocessen te optimaliseren;  zoals het zoeken van aansluitingen, verbinding zoeken, voorraadbeheer, reserveringen en ticketing management”, zegt Karl Blaim, financieel directeur van Siemens Mobility, in een reactie op de afgeronde overname.

“De SaaS-oplossing helpt de benutting van treinen te verhogen door intelligente prijsstelling, een grotere transparantie van de belasting bij de capaciteitsplanning en aanzienlijke kostenvermindering door het gebruik van een configureerbare cloud-gebaseerde oplossing om de kosten aanzienlijk te verlagen”.

Springplank voor uitbreiding

Bart van Munster, directeur en directeur van Sqills, benadrukt net als eerder dit jaar dat de overname een springplank vormt voor verdere internationale uitbreiding. “Sqills kijkt ernaar uit om binnen de Siemens-familie nieuwe wegen in te slaan om onze marktintroductie in Azië en Noord- en Zuid-Amerika te versnellen, terwijl we ons klantenbestand in Europa verder willen uitbreiden.”

Met de overname is een bedrag gemoeid van 550 miljoen euro. Het softwarepakket S3 Passenger wordt inmiddels door 35 vervoerders gebruikt, waaronder SNCF. Het online ticket-, reservering- en inventaris-systeem was daar al in gebruik bij dochteronderneming Quigo en bij Eurostar. Voor het einde van 2023 moet S3 Passenger ook actief zijn voor de TGV, TGV Lyria, Alleo, SNCF Voyages Italia en de Intercités-treinen.

Lees meer: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.