De onderhoudswerkplaats van Stadler waar Arriva-treinen worden onderhouden

Digital twin van bestaande DB-trein moet uitval terugdringen

Deutsche Bahn (DB) en fabrikant Stadler willen een digital twin van een trein uit de 429.1-serie creëren, om zo meer inzicht te krijgen in het functioneren van de airconditioning, deuren en wielen.

Op die manier kan preventief onderhoud uitgevoerd worden, zodat er op termijn minder uitval van treinen door storingen is en de capaciteit van het spoor beter benut kan worden. Ook de stiptheid van de treinen moet hierdoor worden verbeterd, claimt DB. De eerste digital twin moet voor het einde van het jaar gereed zijn.

Prototype digitale

Op dit moment wordt een prototype uitgerust met de benodigde apparatuur voor monitoring en datatransmissie. De gegevens worden met behulp van kunstmatige intelligentie verwerkt, om zo een realistischer beeld van het functioneren van de daadwerkelijke trein te krijgen.

DB heeft 28 exemplaren uit de 429.1-serie van Stadler in bedrijf. Deze worden ingezet voor het regiovervoer in de deelstaten Rijnland-Palts, Hessen en in delen van Baden-Württemberg en Saarland. Uiteindelijk moet al deze treinen een digitale tweeling krijgen.

Het werken met dergelijke digitale tweelingen is nog geen gemeengoed in de spoorsector. DB en Stadler claimen dan ook een primeur te hebben met hun plannen voor de 429.1-serie. In het Verenigd Koninkrijk werkt vervoerder HS1 met digitale versies van railinfrastructuur voor de hogesnelheidslijn High Speed One. In de scheepvaart doet het Nederlandse bedrijf in samenwerking met Damen Shipyards Group iets vergelijkbaars.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.