Een hyperloop test faciliteit, foto: Hardt Hyperloop

‘Publiek geld bedoeld voor spoorwegen moet niet bij hyperloop terecht komen’

De Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER) heeft zich onlangs in de discussie over de hyperloop gemengd. De CER ziet dat er toenemende aandacht is voor deze vacuümtreinen. Daarom heeft de organisatie een eerste poging gedaan om zijn prioriteiten hieromtrent uiteen te zetten.

Volgens de CER heeft de spoorsector een aantal belangrijke raakvlakken met de hyperloop, ondanks dat deze treinen door het gebruik van vrijwel luchtledige pijpen snelheden van 1.200 kilometer per uur moeten kunnen halen.

In de basis zijn het namelijk twee transportmogelijkheden die via vaste infrastructuur van punt a naar punt b gaan. In theorie kunnen de twee elkaar aanvullen, waarbij de hyperloop kan aansluiten op het OV-netwerk in stedelijke gebieden.

Het een mag niet ten koste gaan van het ander

De CER waarschuwt echter dat de aandacht voor hyperloop niet een schaduw over de traditionele spoorsector mag werpen. Zo mag het binnen de Europese Commissie niet de aandacht afleiden van spooronderwerpen die nog op de agenda staan.

Tevens moet het niet zo zijn dat zodra de hyperloop in aanmerking komt voor publiek geld, dit ten koste gaat van investeringen in het spoor. Verder pleit de CER voor een gelijk speelveld op het vlak van regelgeving en veiligheid. Het moet niet zo zijn dat een bepaald concept een stukje van het gebruikelijke traject kan afsnijden en sneller toegang tot de markt krijgt, simpelweg omdat het nieuw en technologisch interessant is.

Tenslotte vraagt de CER aandacht voor het gegeven dat hyperloop-projecten vooralsnog gepland zijn ter aanvulling op bestaande hogesnelheidslijnen, waardoor het risico op kannibalisme op de loer ligt. Er zal dus goed gekeken moeten worden naar de wijze waarop de hyperloop van toegevoegde waarde kan zijn.

Onderaan de streep vindt de CER het nog te vroeg om een definitief standpunt in te nemen aangaande de hyperloop. Daarvoor staat het concept nog in teveel in de kinderschoenen. Over twee jaar zal de organisatie zich opnieuw over het onderwerp buigen.

Lees meer:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nick Augusteijn

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.