Een GSM-mast in Nuenen, foto: ANP

Tachtig extra masten op spoorgrond zorgen voor beter mobiel bereik

ProRail heeft een contract afgesloten met telecommunicatieprovider Cellnex. Dit maakt het mogelijk voor Cellnex om de komende twee jaar tachtig masten neer te zetten op spoorgrond die het bedrijf van ProRail pacht. Het contract zorgt er onder meer voor dat het mobiele bereik op het Nederlandse spoornetwerk over enkele jaren volledig dekkend is, ook op afgelegen plekken. Daarnaast gebruikt ProRail de tachtig masten voor het GSM-R-netwerk.

Cellnex mag de masten ook aan andere partijen verhuren en mag het nog eens honderd masten extra aanleggen op ProRail-grond. De publieke telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile gebruiken de masten om het mobiel bereik te verbeteren en te vergroten. Ook biedt het hen de mogelijkheid om 5G uit te rollen.

Mobiele dekking

Doordat de dekking verbetert, wordt hiermee volgens ProRail ook meer comfort voor internationaal treinreizen op middellange afstand geboden. Daarnaast is het een belangrijke voorwaarde om ERTMS uit te kunnen rollen. Het contract creëert volgens de spoorbeheerder “een win-winsituatie”, waarmee ProRail “30 procent aan investerings- en beheerkosten bespaart”.

Op dit moment gebruikt ProRail voor het GSMR-netwerk vierhonderd antennemasten die veelal op gebouwen hangen. Straks kan de spoorbeheerder ook de tachtig nieuwe masten hiervoor gebruiken.

Arjen Boersma, Chief Information Officer bij ProRail: “Het aantal treinreizigers in Nederland neemt de komende twintig jaar met zeker 30 procent toe. Dat betekent ook dat meer mensen in de trein mobiel bereik en internet nodig hebben. Met deze stap slaan we dus twee vliegen in een klap: enerzijds creëren we een belangrijke voorwaarde voor het laten rijden van meer treinen, en anderzijds helpt het telecomproviders en vervoerders om te zorgen dat die mensen in de trein straks allemaal nog beter mobiel bereik hebben.”

Werkzaamheden

Het werken op het terrein van ProRail gebonden is aan strikte regels, waardoor het alleen mogelijk is om dergelijke installaties uit te voeren als er geen treinen rijden. Om die reden zal het volgens de spoorbeheerder jaren duren voordat de volledige dekking is bereikt. ProRail werkt daarom aan een vereenvoudigde procedure voor telecomproviders om het daadwerkelijk plaatsen van antennes voor beter bereik en snellere verbindingen te versnellen.

Donderdag werd verder bekend dat Nokia de komende tien jaar het GSM-R-netwerk van ProRail gaat beheren en onderhouden. Daarnaast zal de telecomprovider verantwoordelijk zijn voor de capaciteitsbeheer, het beheer van de onderhoudscontracten van derden, netwerkuitbreidingen, updates en upgradeprojecten.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.