
Proef met volledig zelfrijdende Cityval-metrovoertuigen uitgevoerd
In de Franse stad Rennes is vorige week getest met de geheel geautomatiseerde Cityval-metrovoertuigen van Siemens. De proef werd uitgevoerd op Automatic Train Operation Grade of Automation 4 (GoA4) over een afstand van 5 kilometer.
De Cityval-metrovoertuigen moeten later dit jaar gaan rijden op de zogeheten Lijn-B in Rennes en uiteindelijk 21 miljoen passagiers op jaarbasis vervoeren. Als onderdeel van de GoA4-test werden zes stations aangedaan, waarbij het openen en sluiten van de deuren werd getest.
Daarnaast werd op de afgelegde testroute, die zowel onder- als bovengronds liep, de topsnelheid van de Cityval-metrovoertuigen (70 kilometer per uur) aangetikt. Op het bovengrondse tracé werd bovendien voor het eerst gebruik gemaakt van het speciaal voor Lijn B aangelegde viaduct in het noordoosten van de stad. Kijk hier de beelden van de testrit terug.
Hoge frequentie
Op Lijn B zullen 25 Cityval-metrovoertuigen worden ingezet, die tijdens de spits met intervallen van 67 seconden kunnen rijden. De voertuigen bestaan aanvankelijk uit twee metrostellen, maar kunnen desgewenst uitgebreid worden naar drie.
Op niveau GoA4 rijdt de trein of metro zonder machinist of andere bemanning. In Nederland wordt dit jaar voor het eerst met een volledig zelfrijdende rangeerlocomotief getest.
Lees meer:
- Aanleg tweede bestuurderloze metrolijn in Rennes in volle gang
- Voorbereidingen voor proeven met volledig zelfrijdende rangeerloc gestart
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en
krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
In de stad Lille rijden de metro’s al sinds 40 jaar autonoom. Waarom heeft men toen niet doorgepakt en dit verder uitgerold?
Wees moedig, voorzichtig en houd vol!