Deutsche bahn investeert 15 miljoen in slimme sensoren

Deutsche Bahn investeert 15 miljoen euro in innovatieve slimme sensortechnologie om de punctualiteit van het spoorvervoer te verhogen. De sensoren worden begin 2021 getest op S-Bahn-voertuigen in Hamburg. Het spoorbedrijf installeert de sensors daarnaast op wissels op de drukste routes in Duitsland.

“We werken aan het digitale spoor in Duitsland en zorgen zo voor meer capaciteit in het netwerk”, zegt Ronald Pofalla, bestuurslid van DB Infrastructuur. “Met slimme technologie worden wissels en voertuigen intelligenter en de treinoperatie merkbaar robuuster.”

Het project voor de slimme sensortechnologie maakt deel uit van het programma Digitale Schiene Deutschland dat in 2018 van start is gegaan. Dit project moet ervoor zorgen dat met digitalisering de capaciteit en efficiëntie van het spoor toeneemt.

Sensors4Rail

Het Sensors4Rail-project begint met het aanbrengen van sensoren een voertuig van de S-Bahn in Hamburg. Deze sensoren kunnen de omgeving van de trein identificeren. De verzamelde gegevens worden vergeleken met de digitale kaart van de infrastructuur om het voertuig in realtime te lokaliseren. Hierdoor kunnen de treinen elkaar korter opvolgen, waardoor er meer capaciteit capaciteit op de route vrijkomt.

De sensoren die op het voertuig zijn geplaatst, stellen de wissels in staat om automatisch aan het onderhoudspersoneel te rapporteren als een storing wordt verwacht. Hierdoor kunnen treinen sneller achter elkaar en constanter rijden. Sinds medio 2020 hebben sensoren al meer dan 28.000 wissels gediagnosticeerd om te controleren of de elektrische aandrijving goed werkt. De sensoren hebben volgens DB met succes 4.600 defecten gevonden en voorkomen. Een derde van deze punten is verbonden met een diagnoseplatform genaamd DIANA.

DB gebruikt DIANA voor preventief onderhoud, ook wel de ‘hartmonitor’ genoemd. De nieuwe verbeterde technologie kan bovendien de situatie en het materiaal volgen. Op veel gebruikte trajecten wordt het in totaal op 1.300 wissels geïnstalleerd. “Het zal een groot voordeel zijn voor onze klanten en de hele sector. Zo zorgen we samen met onze industriële partners voor een verkeersgroei op het klimaatvriendelijke spoor”, voegt bestuurslid Ronald Pofalla van DB Infrastructuur toe.

Gezamenlijk project

Deutsche Bahn wordt verantwoordelijk voor het projectmanagement, de voertuigtechniek, toelating en beveiliging in samenwerking met Siemens Mobility, Bosch, Here Technologies en Ibeo Automotive Systems. Siemens helpt bij de voertuigintegratie, neemt de verantwoordelijkheid voor systeemtests en lokalisatie van de voorste positie van de trein door gebruik te maken van een moderne odometrie-apparaat met geïntegreerde GNSS-satellietpositionering.

Bosch zal radar-, infrarood- langeafstands-, middenbereik- en stereocamera’s integreren. Ibeo Automotive Systems gaat Lidar-sensoren installeren die zelfs ’s nachts of tijdens mist kunnen worden gebruikt om een ​​betrouwbaar beeld van de omgeving van de trein te creëren. Here Technologies zal bijdragen door de HD-kaart in 3D te leveren. De 3D-kaart zal de omgeving assimileren op routes zoals gebouwen, bruggen of perronranden.

Lees ook:

Auteur: Sarah Chebaro

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.