Bovenleiding, 3000 Volt, Antwerpen

Gelderland onderzoekt inzet bovenleiding spoor als energienetwerk

De provincie Gelderland gaat onderzoeken of de bovenleidingen van spoorlijnen zijn te gebruiken voor het transport van elektrische energie aan het reguliere elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld om woningen of laadpalen van stroom te voorzien. Door bovenleidingen een dubbele functie te geven, zou het volgens de provincie ook makkelijker kunnen worden om de financiering rond te krijgen voor de elektrificatie van spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Gelderland onderzoekt inzet bovenleiding spoor als energienetwerk”

Gerjan van Oosten|10.02.20|13:04

Je zult dan wel iets moeten doen om de spanning te stabiliseren i.v.m. de stroomafname van optrekkende treinen lijkt me.

Arco Sierts|10.02.20|16:17

Mag ik dit lachwekkende nonsens vinden? Het laat voor de zoveelste keer zien dat bestuurders en beleidsmakers (steevast alfa’s) totaal niks van technologie snappen. Ze horen wat leuks bij Railforum en hopsakee: daar gaat het belastinggeld weer richting consultancy/advies.

Het meest grappige is nog wel dat Arjan Heijnen het zelf ook zegt!! Ik citeer: “Voor het elektrificeren van spoortrajecten om dieseltreinen te schrappen zijn volgens Heinen betere en snellere oplossingen”. Gratis advies!

Arco Sierts|10.02.20|16:32

Verder is het best grappig dat Heijnen er innovatieprijzen mee gewonnen heeft, want het product (het terugleverde DC-onderstation) bestaat al jaaaren, o.m. bij Alstom (zie bv .

Het echte probleem is van bestuurlijke aard (zie hierboven), maar DAAR doen bestuurders en ambtenaren juist weer niks aan! Te complex…

Arco Sierts|12.02.20|09:43

OK. Als de gedeputeerde z’n onderzoek wil, dan lijkt het me evident dat er technisch slechts 1 optie is en dat is electrificatie met 25KV. Daar kan je ‘energietransporttechnisch’ nog iets mee. In t eindbeeld de brug bij Westervoort als spanningssluis en Westervoort-Zevenaar integraal naar 25KV & ETCS & overwegvrij & 200 km/u. Toch twijfel ik sterk over het realisme: een bovenleiding hangt laag en kan op overwegen kapotgereden worden. En bij spoorwerkzaamheden de halve Achterhoek zonder stroom?!?

Bruno|12.03.21|15:10

Zijn de resultaten van dit onderzoek al bekend?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Gelderland onderzoekt inzet bovenleiding spoor als energienetwerk | SpoorPro.nl
Bovenleiding, 3000 Volt, Antwerpen

Gelderland onderzoekt inzet bovenleiding spoor als energienetwerk

De provincie Gelderland gaat onderzoeken of de bovenleidingen van spoorlijnen zijn te gebruiken voor het transport van elektrische energie aan het reguliere elektriciteitsnet. Bijvoorbeeld om woningen of laadpalen van stroom te voorzien. Door bovenleidingen een dubbele functie te geven, zou het volgens de provincie ook makkelijker kunnen worden om de financiering rond te krijgen voor de elektrificatie van spoortrajecten waar nu nog dieseltreinen rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

5 reacties op “Gelderland onderzoekt inzet bovenleiding spoor als energienetwerk”

Gerjan van Oosten|10.02.20|13:04

Je zult dan wel iets moeten doen om de spanning te stabiliseren i.v.m. de stroomafname van optrekkende treinen lijkt me.

Arco Sierts|10.02.20|16:17

Mag ik dit lachwekkende nonsens vinden? Het laat voor de zoveelste keer zien dat bestuurders en beleidsmakers (steevast alfa’s) totaal niks van technologie snappen. Ze horen wat leuks bij Railforum en hopsakee: daar gaat het belastinggeld weer richting consultancy/advies.

Het meest grappige is nog wel dat Arjan Heijnen het zelf ook zegt!! Ik citeer: “Voor het elektrificeren van spoortrajecten om dieseltreinen te schrappen zijn volgens Heinen betere en snellere oplossingen”. Gratis advies!

Arco Sierts|10.02.20|16:32

Verder is het best grappig dat Heijnen er innovatieprijzen mee gewonnen heeft, want het product (het terugleverde DC-onderstation) bestaat al jaaaren, o.m. bij Alstom (zie bv .

Het echte probleem is van bestuurlijke aard (zie hierboven), maar DAAR doen bestuurders en ambtenaren juist weer niks aan! Te complex…

Arco Sierts|12.02.20|09:43

OK. Als de gedeputeerde z’n onderzoek wil, dan lijkt het me evident dat er technisch slechts 1 optie is en dat is electrificatie met 25KV. Daar kan je ‘energietransporttechnisch’ nog iets mee. In t eindbeeld de brug bij Westervoort als spanningssluis en Westervoort-Zevenaar integraal naar 25KV & ETCS & overwegvrij & 200 km/u. Toch twijfel ik sterk over het realisme: een bovenleiding hangt laag en kan op overwegen kapotgereden worden. En bij spoorwerkzaamheden de halve Achterhoek zonder stroom?!?

Bruno|12.03.21|15:10

Zijn de resultaten van dit onderzoek al bekend?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.