NMBS trein Belgie

‘Infrabel trekt 8 miljoen euro uit voor ATO in België’

De Belgische spoorbeheerder Infrabel wil tussen 2020 en 2024 een proefproject starten met een zelfrijdende trein. Dat meldt de Vlaamse krant De Tijd op basis van het onlangs door de raad van bestuur van Infrabel goedgekeurde ondernemingsplan.

Een van de eerste stappen is de toewijzing van een baanvak om autonome mobiliteitsoplossingen uit te testen. “We zullen de mogelijkheid analyseren om partners een proeflijn ter beschikking te stellen zodat ze autonome voertuigen op asfalt of andere vormen van mobiliteit kunnen testen”, vermeldt een intern document dat De Tijd in handen kreeg. In vijf jaar tijd wil Infrabel daarvoor een totaalbudget van 8 miljoen euro vrijmaken.

Afgeschoten

Het is niet voor het eerst dat er in België wordt gesproken over het testen van zelfrijdende treinen. In 2016 sprak toenmalige NMBS-topman Jo Cornu nog de hoop uit dat er tegen 2021 zelfrijdende treinen zouden rijden in Brussel. Het voorstel werd destijds afgeschoten door Infrabel. Maar inmiddels blijkt de spoorbeheerder zijn standpunt te hebben bijgesteld.

Een verklaring licht onder meer in de invoering van het European Train Control System (ETCS). Tegen eind 2025 moeten de Belgische infrastructuur en alle treinen zijn uitgerust met dit automatische veiligheidssysteem. ETCS is ook een onderdeel om zelfrijdende treinen mogelijk te maken. Omdat Infrabel zelf geen treinen laat rijden is het hiervoor afhankelijk van vervoerders die willen meewerken. De NMBS is hierbij de meest voor de hand liggende samenwerkingspartner. De NMBS wil niet veel meer kwijt dan dat het samen met Infrabel de mogelijkheden van ATO onderzoekt.

Nederlandse tests

In Nederland kondigde NS onlangs aan nog dit jaar een ATO-test te doen met een Sprinter op het traject Lelystad-Zwolle. ProRail deed in 2018 al een ATO-proef met Alstom en Rotterdam Rail Feeding op de Betuweroute. In maart van dit jaar was er een experiment met een passagierstrein tussen Groningen en Zuidhorn, waarbij ProRail samenwerkte met Stadler, Arriva en de provincie Groningen.

Bent u geïnteresseerd in Automatic Train Operation (ATO)? Dit thema wordt uitgebreid belicht tijdens het Intelligent Rail Summit 2019. Dit vindt plaats op 19 tot en met 21 November in Parijs. Bekijk het volledige programma hier.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.