Internationaal deelnemersveld pakt RailTech Innovation Awards

Innovaties uit vijf verschillende landen onderstrepen het internationale karakter van de RailTech Innovation Awards 2019. Deze werden dinsdagavond uitgereikt in de Nicolaïkerk in Utrecht. Juryvoorzitter Rolf Dollevoet reikte de zeven prijzen uit na afloop van de eerste dag van RailTech Europe 2019. Het Italiaanse Esim won zowel de IT Innovation award als de Industry Award. 

In totaal kwamen er in de afgelopen maanden 75 inzendingen voor de prijs binnen. Uiteindelijk werden er achttien innovaties genomineerd door de vakjury bestaande uit spoorexperts uit binnen- en buitenland. Volgens professor Rolf Dollevoet van de TU Delft leidde de selectie tot de nodige discussies tussen de juryleden, maar uiteindelijk waren ze er uit. “Het gaat immers om innovaties dat leidt altijd tot discussie, wat is een innovatie en wat niet? Er waren veel inzendingen over predictive maintenance en hergebruik, een goede ontwikkeling, daar waren we het wel allemaal over eens.”

Infrastructuur

In de categorie Infrastructuur ging de prijs naar het Ruconbar geluidswalsysteem van de Universiteit Zagreb. Ruconbar staat voor ‘RUbberized COncrete Noise BARriers’. Een milieuvriendelijke geluidswal gemaakt van een mengsel uit beton en vermalen autobanden. In een kilometer Ruconbar zijn 7.800 gerecyclede autobanden verwerkt. Dollevoet: “Ontzettend mooi dat je dit probleem kunt oplossen door rubbergranulaat aan elkaar te lijmen.” De overige genomineerden in deze categorie waren het Tiris dataplatform van Thales en Hyperion, een door de Belgische railinfra beheerder Infrabel ontwikkeld, geautomatiseerd seinherkenningsysteem.

Rollend Materieel

In de categorie Rollend materieel won Nijhuis Engineering Dronten met hun BEAR rail system. Een nieuwe machine voor het aanleggen van spoor. “Het is belangrijk dat we bij rollend materieel niet alleen aan treinen denken, maar ook aan het materieel voor aanleg en onderhoud. Het BEAR rail system is een mooi voorbeeld van een innovatie op dit gebied.” Nijhuis liet Rail Service Net met zijn mobiele zanddispenser en de Scheffel self Steering van Global Railway Engineering achter zich.

IT Innovatie en Industry Award

In de categorie IT Innovatie won het Italiaanse ESIM met zijn onbemand diagnosesysteem voor de geometrie van het spoor. Dit systeem voert vanuit normale personen- of goederentreinen dezelfde periodieke controles aan het spoor uit als een meettrein. Vanuit de trein wordt de geometrie van het spoor op verschillende parameters beoordeeld door sensoren. “In Nederland wordt ook hard gewerkt aan dit soort systemen, maar in Italië wordt het al volledig toegepast”, weet Dollevoet. ESIM werd door de branche zelf ook uitgeroepen tot winnaar van de publieksprijs.

Spoorgoederenvervoer

Het transactie- en communicatieplatform RailApp pakte de award in de categorie Spoorgoederenvervoer. Met RailApp kunnen samenwerkende spoorbedrijven die mensen en materieel uitwisselen met elkaar communiceren en de facturatie afhandelen. Hierbij worden ook de veiligheidsprotocollen van de individuele bedrijven meegenomen. De Digital Freight Train van Traxens en de 5L Next goederenwagon van SBB Cargo waren wel genomineerd maar kregen geen prijs.

Openbaar vervoer

“Een mooie variatie aan fancy oplossingen in deze categorie. De discussie in de jury was minder hevig in deze categorie. We waren er snel uit.” De prijs ging naar de EPFL Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne. De onderzoekers van deze Zwitserse universiteit ontwikkelde energie-efficiënt glas dat mobiele telefoonsignalen doorlaat. Vervoerder BLS gaat het glas toepassen in zijn treinen. De andere twee genomineerden waren: Qlayers Sharkskin en London North Eastern Railway met hun systeem voor het linken van sensors aan het reserveringssysteem.

Startup

Castlab van Melis Gieterijen Tilburg, wint deze categorie. Het bedrijf kan binnen tien werkdagen metalen prototypes, niet meer leverbare onderdelen en kleine series produceren. Hiervoor worden onder meer 3D-printers ingezet. Castlab maakte meer indruk op de jury dan DB Coating met zijn Permanent Protection en het predictive maintenance systeem van Konux.

Jury

De vakjury bestond dit jaar uit: Erwin Abbink, managing consultant innovation bij NS, professor Rolf Dollevoet van de TU Delft, Carel Robbeson, boardmember Railforum, Karel van Gils, manager Innovation bij ProRail, Dr. Matthias Landgraf TU Graz, Hans Willem Vroon, directeur RailGood, universitair docent Niels van Oort openbaar vervoer bij de TU Delft, Cor Hoenders, directeur Rail Cargo Information Netherlands.

Lees ook: Achttien innovaties dringen door tot finale innovation awards

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.