Dual Inventive wil sector helpen bij de overgang naar Internet of Things

Door samen te werken en kennis te delen ontstaan oplossingen die de spoorsector verder brengen. Dat is de heilige overtuiging van Dual Inventive. Die boodschap draagt het bedrijf ook uit tijdens RailTech Europe van 26 tot en met 28 maart in de Jaarbeurs in Utrecht. Op de beurs deelt Dual Inventive de stand met partners als Strukton Rail, Black Box Engineering, Movares en Pilz. Het cloud-gebaseerde platform MTinfo 3000 van Dual Inventive vormt de verbindende factor.

Het communicatienetwerk MTinfo 3000, dat in staat is om spoorsystemen en systeemonderdelen via een besloten netwerk draadloos met elkaar te verbinden, begint een steeds centralere rol te spelen binnen de filosofie van Dual Inventive om samen te werken. “Het zal op termijn de hele spoorsector gaan dienen: van het rijden van treinen tot het onderhoud van het spoor”, meent Lex van der Poel, directeur van Dual Inventive. “Dat sluit aan bij een van onze opvattingen. Als je snel wilt gaan, moet je alleen gaan. Als je verder wilt komen, moet je samen gaan.”

MTinfo 3000 ook toegankelijk voor derden

Tot een paar jaar geleden gebruikte het spoorbedrijf het IoT-netwerk alleen voor de eigen systemen, maar Dual Inventive is er steeds meer toe over gegaan om ook andere partijen uit de sector toegang te geven. “We hebben er hard aan gewerkt om het netwerk open te stellen en we gaan partijen stimuleren om het in te zetten voor hun business”, aldus Van der Poel. “We helpen marktpartijen daarmee om hun data met kennis te verrijken naar ‘wisdom’ in de digitale transitie naar Internet of Things (IoT) waar we allen voor staan.”

Die samenwerking gaat zo ver dat de producten die Dual Inventive maakt volgens Van der Poel ook door derden geleverd zouden moeten kunnen worden. “Ik ben bereid om onze patenten ‘open source’ aan te bieden in de markt. Het gaat uiteindelijk om het leveren van de dienst”, meent hij. “Alleen met een dienst alleen kun je waarde toevoegen en een proces optimaliseren. Je hebt er misschien wel een product voor nodig, maar het moet niet zo zijn dat het product belangrijker is dan de service om het proces te verbeteren“

Omdat de kwaliteit van de diensten voorop staat is Dual Inventive ook bereid om mee te werken aan de verbetering van concurrerende producten. “We hebben zelf de remote controlled zelfsignalerende kortsluitlans ontwikkeld, maar we doen ook de doorontwikkeling met Movares. Een bedrijf dat heel erg op zijn eigen product zou zitten, zou dat nooit doen. Het is een kwestie van ‘kill your own darlings’. Als je het zelf niet doet, doet iemand anders dat wel. Door die benadering blijf je jezelf heruitvinden, want als je dat niet doet, sta je stil.”

RailTech Europe

Tijdens RailTech Europe is op de stand van Dual Inventive goed te zien hoe bestaande gebruikers MTinfo 3000 toepassen. Zo gebruikt Strukton Rail het platform voor POSS, het monitoringsysteem voor onder meer wissels, wisselverwarming, treindetectie en civiele objecten. De data worden naar het MTinfo 3000-netwerk gestuurd en verrijkt. Vervolgens worden ze aan de klanten van Strukton Rail getoond via een eigen webapplicatie van Strukton Rail. Daarnaast is te zien hoe Strukton Rail de resultaten van inspecties aan klanten toont via het cloudplatform.

IT-bedrijf Black Box Engineering levert zijn klanten een preventieve onderhoudsservice met behulp van de meetunit ODAR. Daarbij wordt MTinfo 3000 gebruikt om de data vanuit de meetunit live te tonen via een app en daarbij ook onderhoudsadvies te geven. Hierdoor zijn klanten in staat om een aankomende storing in een vroeg stadium op te lossen, zodat de gebruiker geen hinder ondervindt.

Op RailTech toont Dual Inventive samen met Movares ook een nieuwe integratie met treinbeveiliging. Deze is genomineerd is voor een innovatie award in de categorie veiligheid van de Britse bouw- en railbeurzen Plantworkx en Railworkx. Het gaat om een oplossing om spoorwerkers eenvoudig te beveiligen tijdens werkzaamheden met behulp van het aanwezige treinbeveiligingssysteem. Om die oplossing te kunnen realiseren is een interface ontwikkeld met MTinfo 3000, die gebaseerd is op EULYNX, de nieuwe standaard voor beveiligingssystemen op het spoor.

Met Pilz wordt getoond hoe MTinfo 3000 eenvoudig de data uit PLC’s projecteert in een webapplicatie. Van der Poel: “Zo tonen we ‘live’ de stand van de seinen, uitgelezen via een PLC van Pilz, via de applicatie Rail Insight en kunnen we op termijn ook stuuropdrachten uitzetten naar de PLC vanuit de cloud.”

Augmented reality

Een andere noviteit die Dual Inventive verder nog op de beurs laat zien is een augmented reality-toepassing. Met een AR-bril op kan de beursbezoeker via een 360-gradencamera live een realistisch kijkje nemen in het eigen Fieldlab Rail van het technologiebedrijf, een nagebouwd stukje spoorweg waar railbedrijven de mogelijkheid hebben om nieuwe technologieën of producten te ontwikkelen en te testen. “Zo’n camera zou je ook langs het spoor kunnen zetten en iemand op afstand mee laten kijken. En dat alles is gebaseerd op de cloud. We laten de techniek zien”, aldus Van der Poel.

Daarnaast zijn er korte, praktische workshops over standaardisatie en Internet of Things om bedrijven op weg te helpen die willen weten op welke manier ze baat hebben bij draadloze toepassingen via internet.

Lees ook:

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.