Een trein van Arriva, foto: ANP

Experiment met zelfrijdende trein gestart in Groningen

De provincie Groningen, ProRail, Arriva Nederland en Stadler zijn afgelopen zaterdag gestart met het testen van Automatic Train Operation (ATO). De nieuwe, zelfrijdende techniek wordt voor het eerst met een passagierstrein op het Nederlandse spoor beproefd. Dat gebeurt op het traject tussen de stad Groningen en Zuidhorn.

Volgens de betrokken partijen is de start van het experiment een historisch moment voor de spoorsector en één van de innovaties die een oplossing kan bieden voor het toekomstig mobiliteitsprobleem in Nederland. ATO ondersteunt de machinist om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Dit systeem functioneert voor de machinist als een automatische piloot, Grade of Automation level 2 (GoA2). Hierbij neemt de trein bepaalde rijtaken over van de machinist, maar de machinist is wel in de cabine aanwezig en houdt toezicht.

Tweede test

De proef in Groningen is het vervolg op een soortgelijke test op de Betuweroute in december 2018. Toen deden spoorgoederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding, ProRail en Alstom een testrit met een zelfrijdende locomotief. In Groningen wordt voor de eerste keer beproefd met een personentrein. Een ander belangrijk verschil is dat de Betuweroute is beveiligd met het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De treinen die rijden op het traject Groningen Zuidhorn zijn uitgerust met het huidige nationale beveiligingssysteem ATB NG (Automatische Treinbeïnvloeding, Nieuwe Generatie).

Update: zaterdag 9 maart 12.00 uur

Lees ook:

Succesvolle proef Betuweroute ‘aftrap voor automatisch rijden op het spoor’ 

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Experiment met zelfrijdende trein gestart in Groningen”

Pat Rick|08.03.19|11:10

Bij succes kunnen door lagere operationele kosten, nog meer spoorlijnen worden geopend / heropend, bijvoorbeeld:
– Emmen – Stadskanaal – Veendam
– Terneuzen – Gent
– Valkenburg – Kerkrade
– Coevoorden – Nordhorn (evt terug NL in naar Hengelo)

Grensoverschrijdende lijnen zijn natuurlijk ook afhankelijk van de wetgeving in het buurland

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.