Screenshot video ProRail geluidsschermen

Eerste proeven met nieuw geluidsscherm geslaagd

ProRail ziet diffractoren als kansrijke optie om geluidsoverlast door het spoor te verminderen. De spoorbeheerder is enthousiast over de eerste proeven langs het spoor in Susteren met deze alternatieve oplossing voor de huidige geluidsschermen.

Op een betonnen constructie ligt een metalen bak met gleuven van verschillende dieptes. Deze gleuven buigen de geluidsgolven af naar boven. Dit werkt anders dan een geluidswal of geluidsscherm die geluidsgolven alleen maar tegenhouden en daarom flink de hoogte ingaan.Het scherm buigt geluid anders af, waardoor de geluiddemping groter is.

Reductie geluidsoverlast

De eerste proeven in Susteren verliepen positief. Metingen laten zien dat de schermen het spoorgeluid inderdaad verder terugbrengt. ProRail ziet mogelijkheden voor de ontwikkelaar 4Silence om de diffractor verder te optimaliseren. Dat bedrijf, ontstaan als start-up vanuit de Universiteit Twente, maakt producten die het geluid van wegen en spoorwegen reduceren, doordat het verkeerslawaai afgebogen wordt. Langs wegen worden ze ook al toegepast of worden er proeven mee gedaan.

ProRail overweegt een vervolgproef te doen, waarbij het accent ligt op het onderhoud van de diffractor. Ook wordt er nog een rekenformule ontwikkeld, waarmee het effect van de diffractor te voorspellen valt. Ook bekijkt ProRail samen met Rijkswaterstaat, RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en onderzoeksinstituut TNO of de diffractor kan worden vrijgegeven.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.