Een Intercitytrein van NS rijdt onder de natuurbrug Weerterbergen door, foto: ProRail

NS wil ook tussen Schiphol en Nijmegen spoorboekloos rijden

De NS wil voor 2021 ook hoogfrequent gaan rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Dat betekent dat er zes in plaats van vier intercity’s per uur gaan rijden, zoals ook al gebeurt tussen Amsterdam en Eindhoven. Het is de bedoeling dat de zes intercity’s per uur in 2022 in de dienstregeling worden opgenomen.

De vervoerder is in december vorig jaar gestart met de eerste ‘tienminutentrein’ op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven via Utrecht. De NS maakte vrijdag bekend dat de zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven een hoge punctualiteit hebben. “Opmerkelijk,” schrijft een woordvoerder van de NS, “omdat vooraf rekening werd gehouden met kinderziektes en meer impact door incidenten vanwege het grote aantal treinen dat nu op deze lijn rijdt.”

Infrastructuur

Voordat op dit traject zes treinen per uur kunnen rijden, moet de infrastructuur daarop worden voorbereid. ProRail schreef eerder in januari een marktconsultatie uit in opdracht van de provincie Gelderland voor een uitbreiding van een perron op Arnhem. De capaciteit van dit perron is ontoereikend om te starten met spoorboekloos rijden. In de marktconsultatie wordt al aangegeven dat het doel is om per januari 2020 hier te starten met Programma Hoogfrequent Spoor (PHS).

Ook moet er een inhaalspoor bij Diebergen-Zeist, een keerspoor bij Ede-Wageningen en een vierde perronspoor op Tilburg gelegd.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Carlijn Kruidhof

Carlijn Kruidhof is redacteur bij SpoorPro. Ze schrijft ook voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “NS wil ook tussen Schiphol en Nijmegen spoorboekloos rijden”

Rogier Simons|23.01.18|12:38

In de laatste regel staat dat er op Tilburg een extra perronspoor moet komen hiervoor? Hoe dat te maken met de corridor Nijmegen-Schiphol? Heeft dat iets te doen met de ligging van de intercity Zwolle-Roosendaal of iets dergelijks?

Marc Volgers|23.01.18|19:37

@rogier: ergens anders heb ik gelezen dat ze tussen Eindhoven en Breda 4x per uur een of willen laten rijden. Daar is het extra perron voor nodig in Tilburg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.