Goederentrein Betuweroute

Wierden doet zelf onderzoek naar trillingen en geluid

Over de Betuweroute rijden vaak treinen met gevaarlijke stoffen. Deze treinen worden straks omgeleid via de Brabant-, de IJssel- of de Twenteroute.PvL/Flickr/CC BY-ND 2.0

Toenemend goederenvervoer baart nu ook Oost-Nederland zorgen. De Overijsselse gemeente Wierden wacht niet langer op ProRail of de landelijke overheid en stelt zelf een onderzoek in naar overlast van het spoor. Het onderzoek spitst zich toe op overlast van geluid en trillingen. Ook andere steden en dorpen aan zowel de IJsselroute als de Twenteroute maken zich zorgen over het snel toenemende goederenvervoer, niet alleen vanwege trilling- en geluidshinder, maar ook voor wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen.

De gemeente Wierden toont zich gevoelig voor klachten van haar inwoners die langs het spoor wonen, met name aan de Violenhoekseweg en de Hexelseweg. Bewoners stellen dat er tegels in huis scheuren door trillingen en dat goederentreinen extreem veel geluid produceren als ze langskomen. Zij willen dat er een geluidswal komt, een verzoek dat tot nu toe niet gehonoreerd is geworden. De gemeente laat nu een twee weken durend trilling- en geluidsonderzoek doen op drie locaties langs het spoor. De resultaten van de testen zullen mogelijk leiden tot een brief aan ProRail, de provincie en/of het ministerie van IenW, zo schrijft het AD zondag.

In het oosten van Nederland maken gemeenten die aan de IJsselroute of Twenteroute liggen zich ernstige zorgen over het alsmaar toenemende goederenvervoer per spoor. Zo maakt de stichting Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking  zich al sinds 1993 sterk voor de belangen van de burgers die langs de IJssellijn, Twentekanaallijn en Twentelijn wonen, daar  waar het gaat  om overlast van goederenvervoer op het spoor.

Eerder al uitten de provincie Brabant en de gemeenten Breda, Tilburg en Eindhoven hun zorgen over het steeds intensievere gebruik van de Brabantroute voor goederenvervoer en dan met name het vervoer van gevaarlijke stoffen. De gemeenten die aan de Brabantroute, de IJsselroute en de Twenteroute liggen vragen zich af hoe ernstig de overlast én mogelijke gevaren gaan worden als de Betuweroute tussen november 2024 en – op zijn vroegst – mei 2026 niet of nauwelijks gebruikt kan worden.

Gedurende die periode gaat Deutsche Bahn Netz – de Duitse spoorbeheerder – een derde spoor bouwen tussen Zevenaar en Oberhausen. Dit zorgt namelijk voor een betere aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet. Goederentreinen vanuit de Rotterdamse haven die richting Duitsland gaan worden dan omgeleid via de Brabantroute óf de Bentheimroute, die voert over de IJsselroute of de Twenteroute. De Betuweroute is sinds 2007 in gebruik en de helft van alle goederenvervoer gaat over die route.

Lees ook:

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Wierden doet zelf onderzoek naar trillingen en geluid”

Illya Vaes|14.02.23|11:13

Ik zie vooral bedrijfspanden langs de Violenhoeksweg (hun vrachtwagens zijn uiteraard fluisterstil!) en volgens mij zijn al die woningen later gebouwd dan het spoor.
Doe maar alsof het bassen van een feest of concert zijn, dat schijn je tegenwoordig normaal te moeten vinden.

Reageer ook

U bent ingelogd als "".

Indien dit onjuist is, kunt u uitloggen.

Nog maximaal tekens

Wierden doet zelf onderzoek naar trillingen en geluid | SpoorPro.nl
Goederentrein Betuweroute

Wierden doet zelf onderzoek naar trillingen en geluid

Over de Betuweroute rijden vaak treinen met gevaarlijke stoffen. Deze treinen worden straks omgeleid via de Brabant-, de IJssel- of de Twenteroute.PvL/Flickr/CC BY-ND 2.0

Toenemend goederenvervoer baart nu ook Oost-Nederland zorgen. De Overijsselse gemeente Wierden wacht niet langer op ProRail of de landelijke overheid en stelt zelf een onderzoek in naar overlast van het spoor. Het onderzoek spitst zich toe op overlast van geluid en trillingen. Ook andere steden en dorpen aan zowel de IJsselroute als de Twenteroute maken zich zorgen over het snel toenemende goederenvervoer, niet alleen vanwege trilling- en geluidshinder, maar ook voor wat betreft het vervoer van gevaarlijke stoffen.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Jeroen Baldwin is verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

1 reactie op “Wierden doet zelf onderzoek naar trillingen en geluid”

Illya Vaes|14.02.23|11:13

Ik zie vooral bedrijfspanden langs de Violenhoeksweg (hun vrachtwagens zijn uiteraard fluisterstil!) en volgens mij zijn al die woningen later gebouwd dan het spoor.
Doe maar alsof het bassen van een feest of concert zijn, dat schijn je tegenwoordig normaal te moeten vinden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.