Een goederentrein passeert een spoorwegovergang in Oisterwijk

Royal HaskoningDHV: “Meer focus op goederenvervoer met Rail Cargo Information”

Foto: Marieke van Gompel

Ingenieursbureau Royal HaskoningDHV is lid geworden van Rail Cargo Information Netherlands. Peter Boom, director Rail Asset Management and Digitalization bij het ingenieursbureau, laat weten deze stap te zetten omdat het bedrijf zich naast projecten op het gebied van reizigersvervoer meer wil richten op projecten in het spoorgoederenvervoer.

Met het lidmaatschap van Rail Cargo Information, het informatieplatform voor de spoorgoederensector, wil het ingenieursbureau met meer partijen uit deze sector in gesprek komen en zo meer goederenprojecten naar zich toe trekken.

“Het afgelopen jaar zijn wij in vergelijking met het verleden steeds meer projecten op het gebied van spoorgoederenvervoer gaan oppakken, terwijl wij eerst vooral veel gericht waren op het optimaliseren van passagiersvervoer. Dat heeft onder andere te maken met onze overname van Districon enkele maanden geleden.”, aldus Boom. Samen met Districon, gespecialiseerd in de optimalisatie van goederenstromen, en andere partijen kan Royal HaskoningDHV meer en andere diensten aanbieden in het goederenvervoer.

Daarnaast spelen ook de huidige ontwikkelingen in het goederenvervoer een rol bij de veranderende focus van Royal HaskoningDHV. “Je ziet nu dat er overal behoefte is aan meer verduurzaming in de transportsector. De overheid heeft de doelstelling om het aandeel van het goederenvervoer per spoor flink te laten groeien en ook door de huidige situatie met de lage waterstanden in de binnenvaart en de energietransitie wordt het spoor een steeds belangrijker alternatief. Wij willen onze bijdrage in de zo noodzakelijke mobiliteitstransitie leveren”, benoemt Boom.

Het ingenieursbureau is momenteel al bezig met verschillende projecten op het gebied van goederenvervoer. Zo laat Boom weten recent de aanbesteding te hebben gewonnen voor het optimaliseren van goederenemplacement Rotterdam-Noord. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met projecten op het gebied van digitalisering, zoals bijvoorbeeld de invoering van autonoom rijden en rangeren (ATO),  en met het realiseren van verbeteringen op Waalhaven Zuid, zoals de brandblusvoorziening en het emplacement geschikt maken voor het samenstellen van langere treinen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Simone van der Lee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.