Rangeerterrein Kijkfhoek

Nieuwe blusvoertuigen emplacement Kijfhoek en Spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht

Rangeerterrein Kijkfhoek gezien vanuit een cabine. 2009/2016 Flickr.com/Wikimedia Commons - Frans Berkelaar

ProRail en de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) krijgen drie blusvoertuigen voor goederenemplacement Kijfhoek en de spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht. De blusvoertuigen zullen worden gebouwd door Ziegler Brandweertechniek.

De nieuwe schuimblusvoertuigen zijn “sneller, wendbaarder en zuiniger”, aldus ProRail. De blusvoertuigen zijn alvast voorbereid om op den duur gebruik te maken van duurzamer fluorvrij blusschuim.

Altijd beschikbaar, strengere veiligheidseisen

Door de komst van de drie nieuwe blusvoertuigen zijn er nu op emplacement Kijfhoek en de spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht altijd twee voertuigen beschikbaar, ook als een van de drie aangeschafte voertuigen niet beschikbaar is. De huidige blusvoertuigen moeten, zoals bekend, worden vervangen omdat ze niet meer voldoen aan de strengere veiligheidseisen die zijn gemaakt tussen ProRail, de gemeente Zwijndrecht, VRZHZ en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Jessica van den Bosch, directeur Accountmanagement ProRail: “De komende jaren verwachten we een groei van 50 procent, tot zo’n 60 miljoen ton goederen per spoor in 2030. Die groei faciliteren we met aandacht voor externe veiligheid en de wensen van de omgeving.”

Uitbreiding calamiteitenwegen

Ter bevordering van de bereikbaarheid voor hulpdiensten wordt het aantal calamiteitenwegen op emplacement Kijfhoek binnenkort uitgebreid. ProRail: “Er is dan een verbeterde inzetmogelijkheid in het Spoorzone-gebied én kunnen de brandweerkorpsen van zowel VRZHZ als ProRail beter samenwerken bij incidenten.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.