Werkzaamheden Havenspoorlijn

John Voppen en betrokkenen brengen werkbezoek aan geplaagde Havenspoorlijn

Bron: RailGood

ProRail-CEO John Voppen en andere betrokkenen uit de sector bezochten maandagmiddag de Rotterdamse Botlek. De Rotterdamse Havenspoorlijn gaat al sinds 2018 gebukt onder allerlei problemen. Het tast niet alleen de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de spoorinfrastructuur aan, ook zijn er problemen tussen de regionale veiligheids- en milieuautoriteiten in de regio Rotterdam. Daarnaast heeft ProRail nog altijd niet de blusvoorzieningen op orde, die aan strenge regels moeten voldoen.

Keer op keer leidt de overlast op de Havenspoorlijn tot grote klantoverlast en onkosten voor spoorgoederenvervoerders en hun klanten. Sinds 2020-2021 werkt ProRail met een programmatische aanpak om de spoorinfrastructuur van en processen bij ProRail op orde te krijgen. Rond Pinksteren lag het spoorgoederenvervoer rond de onrustige Havenspoorlijn bij Rotterdam zelfs 96 uur stil vanwege werkzaamheden.

Havenspoorlijn

Vanaf zaterdag 4 juni is de Havenspoorlijn in Rotterdam 96 uur afgesloten voor goederenvervoer. Dit maakt deel uit van een lokale 243-uurs shutdown. Wissels worden vervangen, overwegen op noodwegen worden vernieuwd, sleuven gegraven voor de brandblusinstallatie en verlichting vervangen. Voorheen werd er rond Pasen al onderhoud en renovatie uitgevoerd aan de Havenspoorlijn, maar met Pinksteren zijn de werkzaamheden nu uitgebreider.

Vanaf woensdagmiddag 8 juni mogen goederentreinen weer rijden op de Havenspoorlijn. Het zal echter nog enkele jaren duren voordat de ergste onderhouds- en vernieuwingsachterstanden zijn weggewerkt.

Werkzaamheden Havenspoorlijn

Stap voorwaarts

Niettemin zijn deze belangrijke innovaties een cruciale stap voorwaarts om het goederenvervoer per spoor te voorzien van een concurrerende spoorweginfrastructuur. Na de renovatie kan de infrastructuur onderhouden worden op onderhoudswaarde in plaats van op veiligheidswaarde. “Het kan alleen maar beter worden op deze manier. Betrouwbare en beschikbare infrastructuur is een voorwaarde voor concurrerend en toekomstbestendig spoorgoederenvervoer en de gewenste modal shift”, aldus belangenvereniging RailGood.

Blusvoorziening

In een eerder interview met SpoorPro zei ProRail-CEO Voppen het volgende over de blusvoorzieningen in de haven van Rotterdam: “De situatie is jarenlang gedoogd door het bevoegd gezag, maar nu niet meer. Daarom hebben we een behoorlijke investering gedaan: de tijdelijke oplossing met een blustrein. Het is nu wel zaak om een goede permanente blusvoorziening te maken. Het gaat overigens niet alleen om Waalhaven-Zuid, maar ook om vier andere emplacementen. Daar zijn we bezig om de blusleiding te vernieuwen of een nieuwe leiding aan te leggen, zodat we voldoen aan de vergunningen.”

Lees ook:

Havenspoorlijn Rotterdam 96 uur buiten dienst rond Pinksteren

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.