SpoorProTV: hoe staat het met het spooronderhoud in de Rotterdamse haven?

In opdracht van ProRail wordt er in de Rotterdamse haven gewerkt aan Infra op Orde, een project dat de staat van de spoorinfrastructuur op peil moet brengen. Het project is gestart, nadat in het rapport Crisislab werd vastgesteld dat er jarenlang sprake was van achterstallig onderhoud. Inmiddels is het eerste jaar van Infra op Orde afgerond. Directeur Accountmanagement Jessica van den Bosch en projectmanager Havenspoorlijn Ben van Hooijdonk van ProRail vertellen woensdag in een studiogesprek over de laatste stand van zaken.

Het komt helaas nog regelmatig voor dat goederentreinen niet kunnen rijden, omdat er onverwachte reparaties aan het spoor moeten gebeuren. Ook dinsdag (gisteren) bleek aan het einde van de dag een aantal wissels op de Rotterdamse havenspoorlijn versleten te zijn. Het spoedherstel bezorgde de vervoerders veel overlast.

In een videoreportage spreekt de redactie van SpoorPro op Waalhaven Zuid met directeur Hans-Willem Vroon van RailGood en operationeel directeur Pieter Hazejager van Rail Force One over waar zij tegenaan lopen en wat volgens hen beter kan.

Bekijk hier de uitzending:


SpoorProTV

SpoorProTV is het YouTube-programma van vakblad SpoorPro. Alle afleveringen van het nieuwsprogramma zijn live te zien en achteraf terug te kijken op het YouTube-kanaal en de LinkedIn-pagina van SpoorPro. Ook op andere dagen verschijnen er regelmatig nieuwe video’s. Klik daarom op ‘abonneren’ om niks te missen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “SpoorProTV: hoe staat het met het spooronderhoud in de Rotterdamse haven?”

Pat Rick|20.04.22|16:40

Hebben de mensen van ProRail wel affiniteit met spoorvervoer? Ze hebben het meer over budgetten en het “spoorproduct”. Ze lijken wel ontkoppeld van waar het zich het om gaat.

En ProRail is ook ontkoppeld van het railvervoer als er “Red flags” zijn en het vervoer accuut gestopt moet worden vanwege veiligheid. ProRails core-business is onderhoud van de railinfra, terwijl het bedrijf dit ziet als werkpakketten die ergens belegd moeten worden. Eigenlijk moet ProRail terug naar de kern dus!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.