Goederentrein, Dordrecht zuid, foto: Cock Koelewijn

Studie Dordrecht en Zwijndrecht: ondergrondse goederenspoorlijn beste oplossing

Foto: Flickr / Cock Koelewijn

Een ondergrondse goederenspoorlijn in combinatie met een ondertunnelde A16 biedt op lange termijn de beste oplossing voor externe veiligheid en stedelijke ontwikkeling. Dit komt als resultaat naar voren uit een verkennend onderzoek naar een oplossing voor het spoorgoederenvervoer door de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Studie Dordrecht en Zwijndrecht: ondergrondse goederenspoorlijn beste oplossing”

Marc Busio|15.02.22|09:45

Tsja, deze uitkomst zou je kunnen verwachten van ieder onderzoek dat wordt uitgevoerd naar de situatie waar veel goederentreinen door stedelijk gebied rijden. Maar ja, er moeten natuurlijk steeds meer ingenieurs aan het werk gehouden worden en, eerlijk is eerlijk, ze rapporten laten schrijven is dan nog de goedkoopste oplossing.

Cornelius Koelewijn|17.02.22|10:54

Zou het niet beter zijn om Dordrecht en Zwijndrecht naar een vierde Maasvlakte te verhuizen? Zijn we van veel problemen af. Zeker van het gezeur over het goederenvervoer.

Jetze Tjalma|17.02.22|13:22

Het is niet onlogisch dat de Drechtsteden zoeken naar oplossingen voor een aantal vraagstukken als woningbehoefte, leefbaarheid en veiligheid, en mobiliteit. Er zijn m.i. verschillende voorbeelden van dergelijke oplossingen, denk aan Maastricht, Utrecht, de Landscheidingsweg Den Haag, Rijnlandroute. Deze voorbeelden kennen een lange historie. Dit staat nu de agenda, aangenomen kan worden dat het niet meer weg gaat. Wat voor oplossing er gaat komen en hoe lang het duurt lijkt mij een tweede.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.