Hupac

Record: Hupac verschoof 100.000 vrachtzendingen van weg naar spoor

Hupac. Bron: Hupac

Ondanks de coronacrisis verhoogde de Zwitsers goederenvervoerder Hupac zijn zendingsvolume in 2021 met 10,7 procent, tot 1,1 miljoen vrachtwagenzendingen via het spoor. Het Zwitsers bedrijf wil tegen 2026 jaarlijks met zeven procent groeien en dan 1,5 miljoen zendingen bereiken.

De Zwitserse combi-operator Hupac blijft uitbreiden. In 2021 noteerde het bedrijf, ondanks corona-beperkingen en de soms slechte stiptheid van het spoor, een stijging van het verkeersvolume van 10,7 procent tot zo’n 1,1 miljoen vrachtwagenzendingen. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen nog niet eerder in zijn 55-jarige geschiedenis meer goederen vervoerd. En het einde van deze groei is nog niet in zicht, als het aan Hupac ligt. Hupac wil tegen 2026 jaarlijks met zeven procent groeien en dan 1,5 miljoen zendingen bereiken.

De belangrijkste succesfactoren voor de verdere verschuiving van het vrachtvervoer naar het spoor zijn volgens Hupac voldoende capaciteit in het netwerk, een hoge transportbetrouwbaarheid en duurzame energie en rail kosten. Voor de periode 2021-2026 stelt Hupac een ambitieus investeringsprogramma in rollend materieel, overslagterminals en informatietechnologie vast.

“De klimaatdoelen zijn haalbaar”

Hupac meldt dat in 2021 zo’n 100.000 vrachtwagenladingen via het spoor zijn vervoerd dan in het voorgaande jaar. “De klimaatdoelstellingen zijn haalbaar”, zegt Michail Stahlhut, CEO van de Hupac Group.  In vergelijking met wegtransport bespaarde Hupac 1,5 miljoen ton CO2 en verminderde het energieverbruik met 17 miljard megajoule. “We hebben de wegen ontlast van het vervoer van 21 miljoen ton goederen. Wij leveren onze bijdrage door een betrouwbare service en het efficiënte, milieuvriendelijke beheer van het netwerk.”

Volgens Hupac hebben alle verkeerssegmenten bijgedragen aan de positieve ontwikkeling in 2021. Het verkeer in Transalpine groeide met 11,8 procent, wat vooral te danken is aan het gebruik van de vier meter lange corridor via Gotthard. In het niet-transalpiene verkeer (plus 10,4 procent) ontwikkelden de segmenten Zuidoost- en Zuidwest-Europa zich dynamisch. In het zeecontainervervoer heeft ERS Railways, dat deel uitmaakt van de Hupac Group, de verkeersverliezen van het voorgaande jaar als gevolg van de pandemie goedgemaakt en een “bevredigende volumegroei” gerealiseerd. Volgens Stahlhut hebben ook de steunmaatregelen in verschillende landen hieraan bijgedragen.

Hupac hekelt verstoringen Rijn-Alpencorridor in tweede helft 2021

Stahlhut wees erop dat een stabiele kwaliteit van de dienstverlening, een voorwaarde is voor het succes van het bedrijf. “Dit vereist een beter beheer van de bouwactiviteiten, met name op de Rijn-Alpencorridor. Storingen en inefficiënties zoals in de tweede helft van 2021 mogen niet meer voorkomen”, waarschuwde de Hupac-baas. In hoeverre dit gepaard ging met hogere kosten en een slechter financieel resultaat, zei Hupac niet.

Hupac vindt dat het aanleggen van internationale rondwegen voor de komende jaren van centraal belang is, zoals het opwaarderen van een alternatieve route op de linker Rijnoever tussen Karlsruhe en Bazel. “De extra capaciteit die we nodig hebben voor een betrouwbaar verkeersmanagement op de toegangswegen naar de Zwitserse basistunnel kan met relatief weinig middelen op korte termijn worden gecreëerd”, aldus Hans-Jörg Bertschi, voorzitter van de raad van bestuur van Hupac AG. De uitbreiding van de noord-zuidas op de linker Rijnoever is een belangrijke voorwaarde voor het volledig benutten van de NRLA en voor de verdere overdracht van het goederenverkeer over de Alpen.

In 2026 wil Hupac 1,5 miljoen vrachtwagenzendingen vervoeren

De Zwitserse goederenvervoerder richt zich de komende jaren op verdere groei. Een reden hiervoor is een grote belangstelling voor gecombineerd vervoer als bijdrage aan het behalen van de ‘netto nul klimaatdoelstelling’. “Met onze strategie 2021-2026 zetten we de koers uit naar groei die voldoet aan de verwachtingen van de Green Deal”, aldus Bertschi. “Met een jaarlijkse volumegroei van zeven procent mikken we op een volume van 1,5 miljoen wegzendingen in 2026”, kondigde hij aan.

Hupac wil de komende jaren het aanbod van het Transalpine-verkeer door Zwitserland versterken en pleiten voor productiviteitsverbeteringen ter compensatie van de verlaging van subsidies. Zuid-Italië, Spanje, Oost- en Zuidoost-Europa werden genoemd als prioriteiten voor verdere ontwikkeling. Om de doelstellingen tegen 2026 te bereiken, is Hupac van plan om de komende vijf jaar 300 miljoen Zwitserse Frank (289,26 miljoen euro) te investeren in terminals, rollend materieel en IT-systemen.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.