DB Cargo-Loc-Vossloh

DB Cargo vernieuwt vloot en bestelt 200 locomotieven

Spoorgoederenvervoerder DB Cargo gaat zijn locomotievenvloot moderniseren. Het Duitse moederbedrijf bestelde een batch van 200 nieuwe locomotieven die de overstap naar meer duurzame brandstoffen inluiden. Vossloh Locomotives, Siemens Mobility en Toshiba gaan de voertuigen leveren.

DB Cargo wil zijn oude locomotievenvloot vervangen omdat deze volgens het bedrijf niet past in zijn groene ambities. Zo worden er op de lange termijn 900 diesellocomotieven van een ouder type vervangen door nieuwe rangeer- en dubbelaangedreven locomotieven. Het bedrijf verwacht in totaal 300 nieuwe locomotieven aan te schaffen die vanaf het begin volgend jaar in gebruik zullen worden genomen.

Drie leveranciers

DB Cargo heeft via openbare aanbestedingen twee leveranciers geselecteerd. Vossloh Locomotives gaat samen met DB een ​​nieuw type hybride rangeerlocomotief ontwikkelen. Vossloh levert 50 nieuwe locomotieven, die DB vanaf 2024 in gebruik zal nemen.

Daarnaast gaat Siemens Mobility via een oudere aanbesteding die meer dan een jaar geleden plaatsvond 100 locomotieven leveren. Het gaat om Vectron Dual Mode locomotieven. De eerste bestelling bestond uit de levering van 100 locomotieven, maar DB Cargo breidde de order uit tot 150 locomotieven die in 2023 worden geleverd en in gebruik genomen. Verder sloot DB een deal met Toshiba voor 100 Toshiba HDB 800 hybride rangeerlocomotieven die ook in 2024 worden geleverd.

DB Cargo_Loc-Siemens
De nieuwe Siemens locomotieven.

Staatssteun

Volgens Sigrid Nikutta, hoofd van DB Cargo, investeert het bedrijf in zijn locomotiefvloot om in te spelen op de verwachte groei. “Met state-of-the-art technologie helpen we de klimaatdoelen in transport te realiseren. Met ons moderniseringsprogramma kunnen we jaarlijks zo’n 14 miljoen liter diesel besparen.”

DB Cargo krijgt hiervoor financiële steun van de Duitse regering. Zo trok de federale overheid 15 miljoen euro uit voor de aankoop van de Vossloh-locomotieven. Michael Theuer, staatssecretaris en commissaris van de federale regering voor het spoorvervoer: “De nieuwe locomotieven zorgen er niet alleen voor dat spoorgoederenvervoer nog klimaatvriendelijker wordt, maar ook dat de operatie veel efficiënter en dus aantrekkelijker wordt. Met moderne technologie en groene stroom creëren we schone toeleveringsketens”, verklaarde hij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

DB Cargo vernieuwt vloot en bestelt 200 locomotieven | SpoorPro.nl
DB Cargo-Loc-Vossloh

DB Cargo vernieuwt vloot en bestelt 200 locomotieven

Spoorgoederenvervoerder DB Cargo gaat zijn locomotievenvloot moderniseren. Het Duitse moederbedrijf bestelde een batch van 200 nieuwe locomotieven die de overstap naar meer duurzame brandstoffen inluiden. Vossloh Locomotives, Siemens Mobility en Toshiba gaan de voertuigen leveren.

DB Cargo wil zijn oude locomotievenvloot vervangen omdat deze volgens het bedrijf niet past in zijn groene ambities. Zo worden er op de lange termijn 900 diesellocomotieven van een ouder type vervangen door nieuwe rangeer- en dubbelaangedreven locomotieven. Het bedrijf verwacht in totaal 300 nieuwe locomotieven aan te schaffen die vanaf het begin volgend jaar in gebruik zullen worden genomen.

Drie leveranciers

DB Cargo heeft via openbare aanbestedingen twee leveranciers geselecteerd. Vossloh Locomotives gaat samen met DB een ​​nieuw type hybride rangeerlocomotief ontwikkelen. Vossloh levert 50 nieuwe locomotieven, die DB vanaf 2024 in gebruik zal nemen.

Daarnaast gaat Siemens Mobility via een oudere aanbesteding die meer dan een jaar geleden plaatsvond 100 locomotieven leveren. Het gaat om Vectron Dual Mode locomotieven. De eerste bestelling bestond uit de levering van 100 locomotieven, maar DB Cargo breidde de order uit tot 150 locomotieven die in 2023 worden geleverd en in gebruik genomen. Verder sloot DB een deal met Toshiba voor 100 Toshiba HDB 800 hybride rangeerlocomotieven die ook in 2024 worden geleverd.

DB Cargo_Loc-Siemens
De nieuwe Siemens locomotieven.

Staatssteun

Volgens Sigrid Nikutta, hoofd van DB Cargo, investeert het bedrijf in zijn locomotiefvloot om in te spelen op de verwachte groei. “Met state-of-the-art technologie helpen we de klimaatdoelen in transport te realiseren. Met ons moderniseringsprogramma kunnen we jaarlijks zo’n 14 miljoen liter diesel besparen.”

DB Cargo krijgt hiervoor financiële steun van de Duitse regering. Zo trok de federale overheid 15 miljoen euro uit voor de aankoop van de Vossloh-locomotieven. Michael Theuer, staatssecretaris en commissaris van de federale regering voor het spoorvervoer: “De nieuwe locomotieven zorgen er niet alleen voor dat spoorgoederenvervoer nog klimaatvriendelijker wordt, maar ook dat de operatie veel efficiënter en dus aantrekkelijker wordt. Met moderne technologie en groene stroom creëren we schone toeleveringsketens”, verklaarde hij.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.