Independent Rail Partner

Geert Pauwels: Overname Rotterdamse spooroperator volgende stap in groeistrategie

Lineas heeft de private spoorvervoerder Independent Rail Partner (IRP) overgenomen dat gespecialiseerd is in ‘first and last mile-diensten’ in de regio Rotterdam. De Belgische spoorgoederenvervoerder versterkt met de overname zijn positie in de Rotterdamse haven.

Met de overname van IRP neemt Lineas de volgende stap in zijn Europese groeistrategie. Onlangs breidde Lineas het Green Xpress Network uit met verbindingen naar Vorarlberg en Polen, waarmee het netwerk in totaal 23 bestemmingen in heel Europa met elkaar verbindt.

“We werken toe naar meer partnerschappen en overnames. Dat start met de landen om ons heen, zoals Duitsland en Frankrijk. We zijn al gevestigd in Frankrijk, maar in Duitsland valt nog veel te winnen.” Op de korte termijn kijkt Lineas eerder naar partnerschappen dan overnames in landen zoals Roemenië, Polen, Zweden en het Verenigd Koninkrijk”, vertelt algemeen directeur Geert Pauwels aan zustervakblad RailFreight.com.

Independent Rail Partner

Independent Rail Partner is een onafhankelijke spoorvrachtoperator. Het is opgericht in 2011 en is gevestigd in Zwijndrecht. Met een sterke aanwezigheid in de haven van Rotterdam verleent het bedrijf diensten aan andere spooroperatoren. Independent Rail Partner telt 35 werknemers en heeft een vloot van 12 locomotieven.

Lineas en IRP werken al jaren samen, maar met de overname en de integratie van hun activiteiten verwacht Lineas haar klanten nog betere oplossingen te bieden zoals kortere doorlooptijden, nieuwe operationele mogelijkheden en nieuwe Xpress-verbindingen vanuit Rotterdam. “De combinatie van de sterke lokale expertise van IRP met het Europese netwerk van Lineas biedt klanten snelle, makkelijke, betrouwbare, end-to-end oplossingen tussen de westelijke havens en de rest van Europa”, aldus Lineas.

Lineas, dat de vrachtvervoersactiviteiten van de NMBS heeft overgenomen heeft een hoofdkantoor de Belgische hoofdstad Brussel en vestigingen in Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië en Spanje. Bij de goederenvervoerder werken ruim 2.000 mensen en het bedrijf heeft een vloot van 250 locomotieven en 7.000 wagons.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.