Incidentenbestrijding in Rotterdamse havengebied, foto: ProRail

ProRail en politie pakken gezamenlijk mensenhandel in Rotterdamse haven aan

ProRail, de zeehavenpolitie en de marechaussee bestrijden sinds deze zomer samen mensensmokkel via goederentreinen in de Rotterdamse haven. Onaangekondigde acties van de politie leidden eerder tot veel treinhinder voor goederenvervoerders. Een gecoördineerde aanpak waarin de partijen samenwerken moet dit in de toekomst voorkomen.

Geregeld vindt er via de haven van Rotterdam mensensmokkel plaats. Sinds eind vorig jaar overleggen ProRail Incidentenbestrijding, de zeehavenpolitie, marechaussee, P&O Ferries en de gemeente Rotterdam samen om het probleem gecoördineerd aan te pakken. De intensievere samenwerking is sinds juli dit jaar van de grond gekomen.

Elk weekend raak

Bij een actie in augustus haalde de politie elf mensen van een goederentrein. Zij hadden in de haven hekken doorgeknipt om zich vervolgens op de trein te verstoppen. Het is helaas geen losstaand incident. “Het was vorige maand elk weekend wel raak”, vertelt Patrick Melisse, vakspecialist BOA-zaken en landelijk coördinator van het BOA-interventieteam dat mensensmokkel tegengaat.

Mensensmokkel is niet alleen gevaarlijk voor de betrokkenen, het heeft ook grote gevolgen voor het Europees treinverkeer. Melisse:“Je moet je bedenken dat zodra de boel plat ligt het treinverkeer drie uur stil ligt. Zodra de politie en marechaussee zijn ingeschakeld, moet het spoor ernaast inactief worden gesteld. Dan lopen alle treinen uit de planning. Dat geldt niet alleen voor Europa, maar voor de wereldhandel.”

Politie en ProRail pakken gezamenlijk mensenhandel in de Rotterdamse haven aan, foto:ProRail
Mensenhandel heeft ook grote gevolgen voor het Europees treinverkeer. Foto: ProRail

Niet meer onaangekondigd

Volgens Melisse is het belangrijk dat de politie en ProRail goed samenwerken bij de bestrijding van mensensmokkel. “Eerdere acties tegen mensensmokkel per trein werden door de politie niet aangekondigd. Omdat de Verkeersleiding van ProRail op het laatste moment verrast werd, stonden plots alle treinen stil op het goederenspoor in de Rotterdamse Haven”, legt hij uit.

“Nu worden we van tevoren betrokken bij de politie-acties, en dat werpt z’n vruchten af”, vertelt Melisse. Daardoor zorgen nieuwe acties volgens hem niet voor treinhinder. “Een bijkomend effect van de goede samenwerking is dat de politie nog beter op de hoogte is van de gevaren op het spoor en dat komt ook hun veiligheid ten goede.”

Goed geïnformeerde smokkelaars

Mensensmokkelaars verdienen er veel geld mee door mensen op een illegale en vaak gevaarlijke manier de grens van Nederland en Groot-Brittannië laten oversteken. Melisse: “Het is bizar om te zien hoe goed de smokkelaars geïnformeerd zijn. Ze kennen het havengebied goed, weten precies waar de locwissels plaatsvinden en hoe lang het allemaal duurt.”

De Europese politieorganisatie Europol stelde onlangs dat door de coronacrisis de mensenhandel en migrantensmokkel in Europa ‘nog meedogenlozer en clandestiener’ wordt. Als gevolg van de coronamaatregelen verschuiven smokkelaars hun transportroutes van de lucht naar transport over land en water. Daarbij worden migranten verborgen in vrachtwagens en goederentreinen die nog steeds de grenzen mogen passeren.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.