Rail terminal, RSC, Rotterdam

Weer rechtstreekse treindienst tussen China en Rotterdam

De haven van Rotterdam zal volgende week een nieuwe treindienst vanuit China verwelkomen. Op zondag 16 augustus vertrok de trein vanuit Xi’an in China. Het is een multimodale dienst, met een oversteek over de Baltische zee naar de Duitse haven van Mukran. Vanuit daar rijdt de trein in een keer door naar Rotterdam, waar het verwacht wordt op 1 september.

De laatste keer dat er een volledige containertrein uit China in de Rotterdamse haven aankwam was in 2015. Sindsdien kwam lading uit China via hubs als Duisburg, Keulen of Tilburg de Nederlandse haven binnen. Vaak gaat het dan om een deel van de lading op de trein, dat met shuttles of trucks de laatste mijlen naar Rotterdam maakt. Een rechtstreekse trein betekent dat de volledige lading, van begin- tot eindpunt, de route aflegt naar Rotterdam. Rotterdam zou hierdoor een ​​knooppunt kunnen worden op de Nieuwe Zijderoute.

Lokale klant

Met de talloze achterlandverbindingen van de Rotterdamse haven, zou je verwachten dat de lading op weg is naar een andere Europese eindbestemming. Maar het is volledig voor een lokale klant, zegt Wanxu Dong, algemeen directeur van BTE, de operator van de trein. “Op dit moment hebben we een klant met een vraag naar textiel in Rotterdam.”

Tegelijkertijd erkent Dong dat de verbinding met Rotterdam niet alleen voor deze lading is bedoeld. ‘De haven van Rotterdam staat bekend om zijn distributienetwerk. Vanuit Rotterdam zijn Zuid-Europese landen als Frankrijk en Italië gemakkelijk te bereiken. Ik denk dat we door het lanceren van dit nieuwe product interesse in de verbinding kunnen genereren.’

Het klinkt allemaal als muziek in de oren van Gilbert Bal, die verantwoordelijk is voor het spoorproduct van de Rotterdamse haven. ‘Dit is iets spectaculairs’, zei hij vrijdag tijdens RailFreight Live. ‘Met een directe trein wordt Rotterdam het knooppunt. Klanten kunnen gebruikmaken van ons shortsea-netwerk en snelle achterlandverbindingen. Samskip biedt bijvoorbeeld verbindingen naar het VK en Hupac naar Italië. En zo zijn er nog veel meer.’

Route

Deze nieuwe trein komt uit Xi’an in China. Hij rijdt door Kazachstan en Rusland naar de Russische enclave Kaliningrad aan de Baltische Zee. Hier worden de containers op een schip geladen naar de Duitse haven Mukran, vanwaar ze met de trein verder gaan naar de RSC terminal in de Rotterdamse haven. De verbinding tot Mukran bestond al, het is de Mukran-Rotterdam spoorverbinding die is toegevoegd om de dienst naar Nederland uit te breiden.

‘We kozen deze route vooral voor de transittijd’, legt Dong uit. ‘Vorig jaar hebben we een testzending gedaan van Xi’an naar de haven van Mukran, het duurde maar elf dagen. Als je kijkt naar de transittijd van dit jaar, tot op heden in ieder geval, dan is de gemiddelde transittijd van Xi’an naar de eindbestemming via Mukran ongeveer 13 tot 14 dagen. De transittijd van Xi’an naar Rotterdam via Mukran zou 16 dagen moeten zijn.’

Transittijd

De snelste verbinding tussen Xi’an en Duitsland ging tot nu toe ook via Kaliningrad, maar is een volledige spoorverbinding. Die trein rijdt via Kaliningrad naar Neuss en Hamburg, wat in totaal elf dagen kost vanaf zijn oorsprong in China.

Maar eigenlijk is het eenvoudiger dan je denkt, zegt Dong. ‘De route van Xi’an naar Kaliningrad is alleen per spoor en zonder tussenstop. Als de trein in Kaliningrad aankomt, staat het schip daar al te wachten op de trein. Als de containers in Mukran aankomen, staat de trein klaar om te worden herladen. Ik zou zeggen dat deze transit bijna geen tijd kost, dus klanten hoeven zich geen zorgen te maken over de tijd. De shortsea shuttledienst is geen openbare dienst, het is een speciale dienst die is ontworpen voor onze nieuwe route.’

Voldoende lading

Waarom er sinds 2015 geen rechtstreekse trein meer rijdt vanuit China, kan Bal niet zeggen. ‘We praten wel met operators en andere spelers die actief zijn op de route, om te zien wat er nodig is en wat er kan worden gedaan. We horen altijd twee dingen die belangrijk zijn: goede shortsea verbindingen en voldoende lading op de trein. Daarom is het geweldig om te horen dat er een volle trein onze kant op komt.’

Bal is positief over de potentie van de verbinding, die naar zijn mening ook de export naar China zou kunnen faciliteren. ‘We hebben een industriegebied en ook landbouwgebieden in de regio. Zeker nu verse goederen weer door Rusland vervoerd mogen worden, kan dit mogelijk leiden tot meer export via Rusland naar het oosten. Dus, hopelijk is dit het begin van meer.’

Bekijk de uitzending van RailFreight Live over de nieuwe treinverbinding:

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.