Betuweroute

‘Railterminal Gelderland moet virtuele poort voor Rotterdamse terminals worden’

Een spoorgoederenterminal in het Gelderse Valburg kan op termijn genoeg volume aantrekken. Zeker wanneer goederen er niet alleen in de vorm van containers kunnen worden geladen. Dat is een van de uitkomsten van een marktconsultatie door de provincie Gelderland naar de haalbaarheid van de toekomstige Rail Terminal Gelderland (RTG).

Verder zien marktpartijen mogelijkheden voor Valburg als ‘extended gateway’ van Rotterdam. Containers kunnen dan in Valburg worden gesorteerd op eindterminal in Rotterdam. Bij een ‘extended gateway’ zou de terminal onder douaneregime moeten vallen. Dan wordt het mogelijk om containers op de terminal in- of uit te klaren voor de douane.

Opstapmodel

De haalbaarheid van een opstapmodel, het European Rail Freight Line System (ERFLS), wordt door de markt laag ingeschat. “Een opstapmodel voor treinen verlaagt de productiviteit, in een railproductiesysteem dat door terminal- en havencongestie al niet optimaal productief is”, vermeldt het verslag. “De vertraging van extra stoppen weegt niet op tegen de extra winst. Wat wel mogelijkheden kan bieden, is om treinen te verlengen door wagons toe te voegen. De opstelsporen bieden daar ruimte voor omdat de lengte voldoet aan de gewenste Europese standaard.”

De Railterminal Gelderland moet eind 2024 klaar zijn en dan gaan dienen als aansluiting van de regio op de Betuweroute. Valburg bied zowel voor vrachtvervoer over de weg (via de A15) als over het water (via de Waal) toegang tot het spoor. Bij Valburg ligt al een terrein voor het rangeren van containertreinen: het Container Uitwissel Punt (CUP). Omdat deze voorzieningen er al zijn, is dit volgens de provincie de beste plek in Gelderland om containers over te laden van weg naar spoor.

Traditionele Terminal

De consultatie werd eind vorig jaar gehouden, maar deze week presenteerde de provincie de uitkomsten. In totaal deden er zeventien marktpartijen mee aan de consultatie. Onder hen zowel aannemers, als ingenieursbureaus en toekomstige exploitanten. Ook het DERT-consortium dat oorspronkelijk al was aangewezen als exploitant, deed mee aan de consultatie.

Uit de marktconsultatie kwam volgens het verslag naar voren dat marktpartijen positief staan tegenover de ontwikkeling van een rialterminal op deze locatie. Ze geven wel aan dat in de plannen nu wordt uitgegaan van een traditionele terminal voor het overslaan van containers. De markt wil ook andere mogelijkheden open houden. Zoals het laden van trailers bijvoorbeeld. Daarnaast willen toekomstige gebruikers op de terminal of op het naastgelegen Container Uitwissel Punt (CUP) regulier onderhoud kunnen uitvoeren aan treinen en containers.

Flexibiliteit

Op termijn is een winstgevende exploitatie volgens de deelnemende marktpartijen goed mogelijk. “Zeker als de eerder genoemde flexibiliteit voor transport anders dan containers in het inpassingsplan opgenomen wordt. Daarnaast kan de status als ‘extended gateway’ voor Rotterdam garantie geven op grote volumes aan lading. Het toestaan van aanvullende diensten zoals douane, klein onderhoud, reparatie en schoonmaak heeft ook een positieve invloed op de exploiteerbaarheid van de locatie.”

Het advies vanuit de markt is om kleinschalig te starten met de terminal en daarna in fases verder in exploitatie te nemen. Door toekomstige ontwikkelingen zoals tolheffing, het tekort aan chauffeurs, congestie op de weg en behoefte aan duurzame transportmethoden maken dat er nog veel groeipotentieel is voor transport via de trein en daarmee de Rail Terminal Gelderland.

Zeilen

In de plannen van de provincie wordt voorgesteld dat goederentreinen ‘zeilend’ de terminal binnenrijden, dus zonder tractie. Hiermee moet de milieubelasting worden beperkt en kosten bespaard omdat het rangeren met diesellocomotieven dan niet meer nodig zou zijn. Volgens de berekeningen in het plan van de provincie moet een trein met minimaal 24 kilometer per uur de terminal binnenrijden om aan de andere kant weer onder de bovenleiding uit te komen.

Zeilend binnenkomen is ook volgens de markt een must voor een snelle en efficiënte afhandeling aan de treinzijde. “Het voorkomt tijdverlies door rangeren. Daarnaast is het een enorme kostenverlagende factor voor de exploitatie van de terminal”.
 De verschillende technieken moeten wel goed op elkaar afgestemd worden, vinden de deelnemers aan de consultatie en er moet een back-up systeem zijn voor het geval de techniek faalt. Zelf geven ze aan nog onvoldoende ervaring te hebben met het zeilend binnenkomen om concrete antwoorden te kunnen geven op bijvoorbeeld de benodigde snelheid van een binnenkomende trein. Verder geven partijen aan dat er voldoende ruimte moet zijn voor afhandeling van kapotte wagons en treinen. Dit zou bijvoorbeeld op het CUP kunnen.

Bekijk hier het volledige Verslag marktconsultatie Railterminal Gelderland

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘Railterminal Gelderland moet virtuele poort voor Rotterdamse terminals worden’”

Theo Van Riet|02.04.20|14:21

Ergens een link naar de plannen ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.