APM2-terminal aan de Rotterdamse haven, foto: Contargo

Spoorgoederenvervoer krabbelt op na impact door storm Ciara

Het spoorgoederenvervoer in Nederland is langzaam maar zeker weer hersteld nadat de storm Ciara heeft huisgehouden. De meeste sporen zijn weer beschikbaar voor de treindienst. Ook rangeerterrein Kijkhoek is weer open voor gebruik. Er zijn nog wel enkele beperkingen op de grens tussen Duitsland en Nederland. De diepzee-terminals op de Maasvlakte zijn tot dinsdagavond gesloten vanwege de sterke wind.

Aannemers hebben in opdracht van ProRail in de nacht van 9 en 10 februari hard gewerkt aan het herstel van de spoorinfrastructuur. Sinds dinsdag zijn de meeste sporen beschikbaar voor goederentransport. Verschillende terminals in de Rotterdamse haven, waaronder RSC Waalhaven, Koole en EMO hebben hun activiteiten hervat.

Beperkingen

Een aantal faciliteiten hebben echter nog enkele beperkingen. Daarom verwijst ​​EMO klanten om direct te informeren bij de contactpersonen te verwijzen voor meer updates. “Vanwege de storm Ciara zijn er nog steeds beperkte activiteiten op de EMO-terminal. Dit betekent dat op basis van de werkelijke en voorspelde windsnelheid er nog steeds geen ontlading mogelijk is en herladen beperkt is. Momenteel volgen we de weersomstandigheden zeer zorgvuldig om al onze activiteiten zo snel mogelijk veilig op gang te brengen. Voor meer informatie verwijzen wij u vriendelijk naar uw contactpersoon binnen EMO”, aldus de verklaring op de website van het bedrijf.

Verschillende bronnen meldden dat de diepzee-terminals op Maasvlakte pas dinsdag aan het einde van de dag zullen worden geopend. Als redenen worden de sterke wind en zand op de sporen genoemd. “Wat echt vervelend is, is dat een aannemer netten op de Maasvlakte heeft verwijderd, wat betekende dat er veel zand op de sporen lag”, aldus Hans-Willem Vroon van belangenorganisatie RailGood.

Grens Duitsland-Nederland

Op de grens tussen Duitsland en Nederland waren veel problemen, met name in de buurt van Emmerich aan Duitse zijde. Inmiddels is alles daar opgelost, hoewel er nog steeds enkele bomen langs het spoor liggen. De grensoverschrijdende spoorverbinding van Bad Bentheim in Duitsland naar Oldenzaal in Nederland is volledig hersteld.

Twee andere grensoverschrijdende lijnen, de secties Viersen – Venlo en Oberhausen – Zevenaar zijn ook weer heropend voor het treinverkeer met enkele beperkingen. Het verkeer op de lijn Viersen – Venlo is beperkt richting Duitsland, terwijl de lijn Oberhausen – Zevenaar maar één beschikbaar spoor heeft. DB Netz, de Duitse spoorbeheerder, werkt aan het volledige herstel.

Auteur: Mykola Zasiadko

Mykola Zasiadko is redacteur van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.