Antwerpen Railport

Infrabel en Antwerpse haven willen aandeel spoorgoederenvervoer verdubbelen

Het aandeel van zeecontainers die per spoor naar het Europese achterland gaat, moet in de komende tien jaar verdubbelen van de huidige 7 procent naar 15 procent. Die ambitie presenteerden de Port of Antwerp, Railport Antwerpen en de Belgische spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel deze week bij de ondertekening van een nieuw samenwerkingsakkoord.

Volgens de drie bedrijven is de nieuwe samenwerking broodnodig. “De haven groeit, er is de toenemende druk op het wegennet en er zijn ook de ambitieuze milieudoelstellingen. Een modal shift, een verschuiving van vervoer is nodig”, aldus de haven- en spoorbedrijven in een gezamenlijk persbericht. “Op de Antwerpse ring is het vaak aanschuiven. Minder containers op de weg betekent dat het spoor een belangrijkere rol moet gaan spelen. Daarom is een goede samenwerking tussen de haven van Antwerpen en Infrabel cruciaal.”

Digitaal platform

De samenwerking bestaat onder meer uit de ontwikkeling van een gemeenschappelijk, digitaal platform om het goederenvervoer in het havengebied te organiseren en optimaliseren. Dit informaticasysteem kan volgens de partners een oplossing zijn om de rijpaden af te stemmen op de terminalslots. Het lossen en laden van de containers van een zeeschip kan hiermee beter op één lijn gebracht worden met het treinverkeer in het havengebied.

Verder bekijken de partijen of er een model kan worden opgericht om de spoorinfrastructuur in de haven te beheren. Ook gaan experts zich buigen over de mogelijkheden om aparte regels op te stellen voor de organisatie van het treinverkeer in havengebied. Op die manier moet er extra flexibiliteit ontstaan voor het laden en lossen van containers op treinen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.