ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti

‘Subsidie treinbeveiliging goederentreinen dekt slechts helft van de kosten’

De Nederlandse overheid heeft vanuit de EU groen licht gekregen voor het verstrekken van een subsidie van 22,2 miljoen euro voor het opwaarderen van bestaande veiligheidssysteem aan boord van goederenlocomotieven. Volgens brancheorganisatie RailGood dekt de subsidie aangevuld met een Europese subsidie maximaal de helft van de kosten. Het resterende deel is volgens RailGood niet op te brengen door de private vervoerders.  

De regering meldde de plannen om 99 goederenlocomotieven voor grensoverschrijdend verkeer een upgrade te geven in oktober aan Brussel. In die locomotieven wordt nu de nieuwste versie (Baseline 3) ingebouwd van het Europese spoorbeveiligingssyteem ERTMS. Dat zorgt ervoor dat treinen zich aan snelheidsbeperkingen en seinen houden en moet een “naadloos” en veilig Europees spoorsysteem mogelijk maken. Volgens de Europese Commissie is de Nederlandse regeling geen ongeoorloofde staatssteun, maar zorgt deze voor betere afstemming tussen de spoorsystemen in de EU en levert geen buitensporige concurrentieverstoring op. De Nederlandse subsidie wordt aangevuld met 23,8 miljoen uit een Europees fonds.

Tonnen per locomotief

Ondanks dat het bedrag volgens het ministerie van IenW in de richting de 50 miljoen euro loopt, is dat volgens de goederenvervoerders nog lang niet genoeg. “We hebben hier te maken met middelgrote internationale private ondernemingen die minimaal tussen de 125.000 en 300.000 euro per locomotief moeten investeren voor het upgraden van de bestaande ERTMS-versie of een retrofit als het gaat om locomotieven waar nu alleen nog ATB in zit. Uitgaande van 50 procent subsidie”, legt RailGood-directeur Hans-Willem Vroon uit. “Niet alle locomotieven zullen om technische of economische redenen worden geretrofit met ERTMS Baseline 2, en dus moeten worden vervangen. Bij het vervangen van een locomotief ben je zo 4 miljoen euro kwijt.”

Volgens de directeur van de grootste brancheorganisatie voor spoorgoederenvervoerders in Nederland staan er voor de goederenvervoerders vrijwel geen voordelen tegenover het invoeren van ERTMS en is er geen zicht op dat de investeringen en de extra onderhoudskosten in de komende decennia kunnen worden terugverdiend. “Voor de internationale bedrijven en de private investeerders in spoorgoederenvervoer is het na zo’n rekensommetje heel eenvoudig: ze gaan die bedragen niet investeren in hun Nederlandse activiteiten. Wat betekent dat vracht wordt verplaatst naar trucks, terwijl we juist het omgekeerde wilden bereiken. Opmerkelijk is ook dat de reizigersvervoerders van IenW 100 procent van de kosten voor de ombouw van hun materieel voor ERTMS en het onderhoud vergoed krijgen.”

Verschillende versies

Vroon pleit er voor om bij de implementatie van ERTMS het spoor van Duitsland te volgen. Dit omdat het meeste spoorgoederenverkeer van, naar en via Duitsland loopt. “We kiezen in Nederland tot nu toe voor ERTMS baseline 3, die niet 100 procent gelijk is aan het systeem in Duitsland. België doet het ook weer anders. Dat betekent dat er nog verre van een geharmoniseerd 100 procent interoperabel Europees systeem is.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “‘Subsidie treinbeveiliging goederentreinen dekt slechts helft van de kosten’”

Wiebe Goossen|11.11.19|15:06

‘Von wegen’ één universeel Europees systeem! Het is nog net zo’n lappendeken als voorheen, misschien nog wel erger! Waarom plán je dat nou niet een beetje van tevoren, zou Dik Voormekaar zeggen….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.