Goederentrein

Gemeenteraad Valburg unaniem tegen plannen railterminal

De raad van de gemeente Overbetuwe, waarin Valburg ligt, is unaniem tegen de huidige plannen voor Rail Terminal Gelderland (RTG). Ze vinden dat er te weinig rekening wordt gehouden met de belangen van omwonenden.

Ze hebben daarom een zienswijze ingediend bij de provincie. Daarin hebben ze 41 bezwaarpunten beschreven, die worden gesteund door de burgemeester en alle wethouders van Overbetuwe. Onder meer de geluidsoverlast, toename van het vrachtverkeer en de veiligheid van fietsers zijn belangrijke aandachtspunten.

Betuweroute

Al jaren zijn er plannen voor een containterterminal in Valburg. Deze moet komen te liggen aan de Betuweroute. Het is velen een doorn in het oog dat de route wel door de regio loopt, maar de plaatselijke bevolking en het bedrijfsleven er niet van profiteren. Door de komst van de terminal zou dit kunnen veranderen.

Volgens de voorstanders zorgt de RTG voor extra werkgelegenheid. Tevens wordt duurzaamheidswinst geboekt, doordat meer goederentransport via spoor gebeurt in plaats van over de weg. Bewoners hebben zich echter massaal gekeerd tegen de komst. Begin maart, vlak voor de provinciale verkiezingen, overhandigden zij duizend protesthandtekeningen aan Gelderse lijsttrekkers.

De gemeenteraad was eind 2017 nog voorstander van de terminal. Een meerderheid keurde de plannen toen goed. De verdere uitwerking stuit echter op gemeentelijke bezwaren. Weliswaar is niet de gehele raad tegen de terminal ‘an sich’, maar wel tegen de huidige plannen.

Toestroom

Daarin zou te weinig rekening zijn gehouden met de toestroom van vrachtverkeer. De huidige infrastructuur zou deze niet aan kunnen. Daarom vinden gemeenteraadsleden en het college dat een nabijgelegen afslag van de A15 moet worden aangepast. Weliswaar zijn daar al plannen voor, maar de politici willen de garantie dat deze aanpassing plaatsvindt voordat de terminal in bedrijf wordt genomen.

Tevens vrezen bewoners en de politiek dat het tekort aan truckparkings zich laat voelen. Doordat de terminal veel vrachtwagens aantrekt, zijn voor deze voertuigen en chauffeurs parkeer- en overnachtingsmogelijkheden noodzakelijk. Daarvan zijn er nu te weinig in de omgeving. Deze faciliteiten moeten ook worden gerealiseerd vóórdat de terminal van start gaat.

Verkeersveiligheid

Een ander punt van zorg is de verkeersveiligheid, onder meer doordat het vrachtverkeer straks een route kruist die veel wordt gebruikt door fietsende scholieren. De raad en het college willen ook daarvoor een passende oplossing. De plannen die in het huidige voorstel staan, voldoen hier volgens hen niet aan.

Daarnaast is vrees voor geluidshinder. Eerdere onderzoeken hiernaar zouden niet alle omliggende plaatsen op een juiste manier hebben bekeken. De lichtoverlast is ook een punt van aandacht.

Meer kritiek

Niet alleen bewoners en politiek zetten grote vraagtekens bij de plannen. Uit een onderzoek dat eind 2017 is gepubliceerd, zou blijken dat de terminal onmogelijk rendabel te exploiteren is. Zo zouden de investeringskosten niet kunnen worden terugverdiend en is de business case alleen positief bij zeer hoge tarieven of een wekelijks volume van vierduizend teu.

Beide opties zijn volgens het rapport niet realistisch, onder meer doordat verladers in de omgeving relatief weinig lading aanbieden. Tevens zouden spoorvervoerders weinig interesse hebben om te stoppen in Valburg.

Belangrijk om op te merken bij dit onderzoek, is dat het is opgesteld op verzoek van terminal-operator BCTN. Zij hebben in Nijmegen zelf een terminal. RTG zou voor hen mogelijk extra concurrentie betekenen.

Aanbestedingsprocedure

De aanbestedingsprocedure van de terminalexploitatie is gewonnen door Dutch European Rail Terminal (Dert). Dit is een samenwerkingsverband van Bolk Transport, Giesbers Groep en Willem van den Heuvel, voormalig grondlegger van BCTN. Wat de kritiek van de gemeenteraad betekent voor de komst van de terminal, moet nog blijken. Geduld is echter geboden. De provincie praat pas aan het einde van dit jaar weer over RTG.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

2 reacties op “Gemeenteraad Valburg unaniem tegen plannen railterminal”

Marco Mackenbach|29.04.19|13:37

Toch wel ‘ een beetje’ jammer om 2 redenen:
– Groei van de regio wordt tegengehouden,
– De verkeersoverlast over de A15 wordt niet beperkt.

Als het gezever rond de transport van gevaarlijke stoffen zal er uiteindelijk wellicht toe gaan leiden dat het vrachtverkeer er dagelijks mee over de weg gaat, dwars door het land heen en gezien het recente aantal ongelukken waarbij vrachtauto’s betrokken zijn, is het slechts wachten op dat ene ongeval waar het gruwelijk verkeerd gaat. En dan ineens wakker!

Rob Kerner|29.04.19|15:13

Tja, ik zie wel een hele goede mogelijkheid om het hele gebied Arnhem Nijmegen van betere infrastructuur te voorzien waarbij deze terminal goed ingepast kan worden. Echter gaat het hier dan over veel meer dan alleen de terminal plaatsen op de huidige plaats die hiervoor voorzien is. Ik denk dat de containerterminal van Nijmegen moet verplaatsen naar de andere kant van de Waal waardoor je intermodaal kunt overslaan. Integraal logistiek weg, spoor water, Betuwe route, lijn en spoorlijn AH-NM A325!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.